Τι συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή σχετικά με την κάνναβη

Αυτές τις ημέρες συζητείται στην Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της  Βουλής των Ελλήνων σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης το οποίο ανάμεσα σε άλλα αφορά και στις εν δυνάμει ποινές που μπορούν να επιβληθούν -καθώς και στη διαδικασία επιβολής τους- στους νόμιμους καλλιεργητές κλωστικής-βιομηχανικής κάνναβης εάν κατά τον έλεγχο της παραγωγής τους διαπιστωθεί ότι η περιεκτικότητα των φυτών σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) υπερβαίνει το καθορισμένο από το νόμο 2% .

Μήλο της έριδος σχετικά με την κάνναβη αποτελεί το άρθρο 28, όπου προβλέπεται η αλλαγή του πλαισίου επιβολής ποινών προς τους νόμιμους καλλιεργητές των οποίων η σοδειά ή μέρος αυτής βρέθηκε με περιεκτικότητα σε THC από 0,2% σε 0,8%.

To επίμαχο για την κάνναβη άρθρο του νομοσχεδίου

Αποσπάσματα από τα πρακτικά και το βίντεο της συνεδρίασης της 14ης Δεκεμβρίου

Στις 14 Δεκεμβρίου ξεκίνησε η συζήτηση, όπου ανάμεσα σε άλλους κατέθεσαν τη γνώμη τους και οι εμπλεκόμενοι φορείς. Αντίγραφα των πρακτικών αυτής της συνεδρίασης με τα επίμαχα για την κάνναβη σημεία, βλέπετε στις παρακάτω εικόνες.

Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση της κ. Μπαστούνη από το Γενικό χημείο του Κράτους και η τοποθέτηση του κ. Σεραφείμ Κανδύλα εκ μέρους του συνεταιρισμού KANNABIO (την πρόταση του συνεταιρισμού, θα τη φιλοξενήσουμε αναλυτικότερα και σε ειδικό άρθρο).

Το βίντεο της συνεδρίασης της 14/12/2017 το οποίο μπορείτε να δείτε και στο Κανάλι της Βουλής (εδώ)

Η τοποθέτηση του κ.  Σπύρου Δανέλλη (Το Ποτάμι) σχετικά με την κάνναβη, βρίσκεται στο 2:2:50

Αποσπάσματα από τα Πρακτικά της Συνεδρίασης της Επιτροπής της 15ης Δεκεμβρίου 2017

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ

ΠΡ Α Κ Τ Ι Κ Ο

(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

(Συνέχεια ομιλίας κυρίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗ, Εισηγητή της Ν.Δ.)

Στο άρθρο 28 πρέπει να επιμείνουμε, διότι τείνει να εξελιχθεί σε μια πολύ περίεργη και ύποπτη διάταξη, κύριε Υπουργέ. Χθες στην τοποθέτηση του είχε μια εκκωφαντική σιωπή για το θέμα. Δεν μπήκε στον κόπο να μας εξηγήσει τι ακριβώς φέρνει προς νομοθέτηση. Εμείς ζητήσαμε εξηγήσεις για πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Σας ρωτήσαμε με ποια επιστημονικά δεδομένα αυξάνετε το όριο περιεκτικότητας από το 0,2% στο 0,8% και δεν μας δώσατε απάντηση. Σας επισημάναμε ότι ο κοινοτικός κανονισμός, που ισχύει καθολικά σε όλη την Ε.Ε., θέτει συγκεκριμένο κατώφλι το 0,2%. Αυτό το όριο ορίστηκε και με τον ν.4139/2013. Γιατί, κύριε Υπουργέ, αυξάνετε το όριο αυτό; Πρέπει να μας δώσετε μια απάντηση.

Έρχεται εκπρόσωπος του Χημείου του Κράτους και μας λέει ότι δεν καταλαβαίνει γιατί προβλέπεται τέτοια αύξηση, αφού την Ευρώπη ισχύει το 0,2% και, στη συνέχεια, μας λέει και κάτι πιο σημαντικό. Δεν μας αποκλείει ότι το 0,8% δεν είναι ένα όριο περιεκτικότητας που οδηγεί σε εξάρτηση, ένα όριο που δεν αφορά ψυχότροπες και εξαρτησιογόνες ουσίες. Μας είπε ότι κάνει το αντίθετο. Το αφήνει ορθάνοιχτο. Πρέπει να μας εξηγήσετε τι ακριβώς κάνετε, διότι υποψιαζόμαστε, κύριε Υπουργέ, ότι πάτε να νομιμοποιήσετε την κάνναβη από την πίσω πόρτα. Διότι, αν αυτό έχετε σκοπό, τότε οι ευθύνες σας είναι βαρύτατες.

Το καλύτερο είναι ότι ο εκπρόσωπος των καλλιεργητών μάς είπε ότι οι παραγωγές τους ποτέ δεν ξεπερνούν το 0,2% σε περιεκτικότητα. Δηλαδή, ακόμη και οι ίδιοι οι καλλιεργητές ήρθαν και είπαν ότι δεν το ζητούν. Εσάς ποιος σας το ζητάει, κύριε Υπουργέ; Η Ευρώπη δεν σας το ζητάει. Οι καλλιεργητές δεν σας το ζητούν. Δεν μπορώ να καταλάβω εσείς γιατί το κάνετε. Το κυριότερο είναι ότι πρέπει να μας εξηγήσετε πειστικά, γιατί αυτή είναι η ουσία, αν η αύξηση του ορίου αυτού προκαλεί εξάρτηση ως ναρκωτική ουσία, διότι οι ειδικοί χθες δεν μας το απέκλεισαν. Να μας το πείτε, διότι, αν ισχύει αυτό, αντιλαμβάνεστε τι διάταξη έχετε φέρει και τι ευθύνη έχετε. Περιμένουμε τις εξηγήσεις σας.


(Συνέχεια ομιλίας κ. Ιωάννη Δελή, Ειδικός Αγορητής του Κ.Κ.Ε.)

Τέλος, σχετικά με το άρθρο 28, για την καλλιέργεια της βιομηχανικής κάνναβης «sativa». Μία ρύθμιση, η οποία επιδιώκει να δώσει τη δυνατότητα σε νόμιμους καλλιεργητές βιομηχανικής κάνναβης να μην διώκονται ποινικά και να μη δημεύεται η παραγωγή τους σε περιπτώσεις εμφάνισης δειγμάτων με υπερβάσεις της THC, της τετραϋδροκανναβινόλης, μέχρι του ορίου 0,8%, εφόσον η υπέρβαση οφείλεται σε απρόβλεπτες συνθήκες, περιβαλλοντικές ή άλλες, ενώ, μάλιστα, οι Κοινοτικοί κανονισμοί και τα κριτήρια επιλεξιμότητας που αυτοί θέτουν, εξακολουθούν να ισχύουν χωρίς καμία μεταβολή, στο όριο του 0,2%.

Εδώ, όμως, ξεκινούν και τα ερωτήματα. Μπορεί μία πολιτική απόφαση, όπως μία Κοινή Υπουργική Απόφαση, να υποκαθιστά την επιστημονική γνώση και να αναπροσαρμόζει το όριο περιεκτικότητας THC, μετά από το οποίο η βιομηχανική κάνναβη ποινικοποιείται ως ναρκωτικό;


(Συνέχεια ομιλίας κ. ΜΑΥΡΟΥΔΗ ΒΟΡΙΔΗ)

Θα αναφερθώ τώρα, στο θέμα της κάνναβης. Δεν έχουμε ακούσει και περιμένουμε να ακούσουμε ποια είναι η δικαιολογία. Το 0,2% για την καλλιέργεια ετέθη και γιατί περιέχεται στην ευρωπαϊκή οδηγία, αλλά και γιατί είναι ένα πολύ χαμηλό ποσοστό περιεκτικότητας, το οποίο στην πραγματικότητα δεν μπορεί να λειτουργήσει ψυχοτροπικά. Δεν μπορεί λοιπόν, να δημιουργήσει εξαρτήσεις.

Ακούω, ότι οι περιβαλλοντικές συνθήκες μπορεί να το ανεβάσουν. Τι να κάνουμε τώρα μ’ αυτό; Έτσι δεν θα βγάλουμε άκρη. Μάλιστα, τίθεται εδώ μια αρνητική προϋπόθεση για την ποινική δίωξη, που είναι να υπάρχει γνωμοδότηση της αρμόδιας αρχής, αίτηση για την δίωξη ειδικώς αιτιολογημένη προς τούτο, η οποία να λέει ότι το βρήκαμε να είναι 0,8% και σας ζητάμε να διώξετε την ουσία με περιεκτικότητα 0,8%, λέγοντας ότι για το ότι την βρήκαμε 0,8% δεν φταίνε οι περιβαλλοντικές συνθήκες. Αυτό πρέπει να λέει η αίτηση για να είναι ειδικά αιτιολογημένη. Έρχεται τώρα, η αρμόδια υπηρεσία και λέει, ότι τέτοιου είδους αιτιολογία είναι αδύνατον να υπάρξει, δεν μπορούμε να το πούμε αυτό. Να πούμε τι κάνουμε τώρα, για να τελειώνουμε και να μην κοροιδευόμαστε μεταξύ μας;

Η ρύθμιση λέει, το 0,2% το πάω στο 0,8%. Η ερώτηση είναι, αυτό λοιπόν, δεν αποτελεί έμμεση νομιμοποίηση της καλλιέργειας κάνναβης; Όχι στη χαμηλή περιεκτικότητα, για την οποία όλοι έχουμε συμφωνήσει ότι γίνεται, αλλά μάλιστα σε ένα ποσοστό που πια δεν το αιτείται κανένας. Άκουσα, ότι έχουν κάτι θέματα ανταγωνισμού με το 0,3%.


(Συνέχεια ομιλίας του κ. ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΟΝΤΩΝΗ, Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων)

Το δεύτερο άρθρο είναι όσον αφορά την κάνναβη. Εδώ γίνεται τώρα μια σύγχυση, κατά τη γνώμη μου, όχι κακοπροαίρετη, αλλά προσπαθώντας να δώσουμε ότι το καλύτερο σε αυτή τη διαδικασία. Το άρθρο 28 τι φέρνει ως νέο στοιχείο στο νομικό οπλοστάσιο; Λέει το εξής, ότι στις περιπτώσεις που έχουμε το THC από 0,2% μέχρι 0,8%, προσέξτε, έχουμε υπέρβαση δηλαδή του 0, 2% και φτάνουμε μέχρι το 0,8% ποινική δίωξη ασκείται, αλλά ύστερα από αίτηση.

Τα ξεκαθαρίζουμε; Για να συνεννοούμαστε. Ποινική δίωξη ασκείται, αλλά ύστερα από αίτηση, ακριβώς, για να μη υπάρχει μια υπέρμετρη ποινικοποίηση σ’ ένα συγκεκριμένο όριο, που, τουλάχιστον, ο ΕΟΦ στη διαδικασία συγκρότησης του άρθρου μας είπε ότι «μέχρι εδώ μπορούμε, να πάμε», δηλαδή, εδώ δε γεννώνται περαιτέρω ζητήματα. Για πάνω από το 0,8 δεν χρειάζεται αίτηση, ασκείται η ποινική δίωξη κανονικά. Από το 0,2 μέχρι το 0,8 χρειάζεται αίτηση, δηλαδή, μια «γνωμοδότηση», η αίτηση είναι μια διαδικαστική πράξη στα πλαίσια της άσκησης της κίνησης της ποινικής δίωξης, που θ’ αναφέρει περισσότερα.

Σας ξαναλέω και πάλι ότι αυτή ήταν η άποψη του ΕΟΦ, δηλαδή, δεν ήταν κάτι αυθαίρετο, το οποίο το πρότεινε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και, βεβαίως, συμπεριλαμβάνεται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, γιατί έχει συγκεκριμένες απολήξεις και μία ποινική διαδικασία. Για ό,τι περισσότερο θέλετε, να διευκρινιστεί, νομίζω ότι αυτά που σας λέω, διευκρινίζουν απολύτως το ζήτημα. Δεν πρόκειται περί αποποινικοποίησης, πρόκειται περί άσκησης ποινικής δίωξης μετά από αίτηση και, μάλιστα, με τις διασφαλίσεις, τις οποίες μας έχει δώσει κατά τη συζήτηση του συγκεκριμένου άρθρου στην αρμόδια Επιτροπή ο ΕΟΦ. Εάν υπάρχει κάτι άλλο περί αυτού, ευχαρίστως, να το ακούσουμε.

Πηγή: Βουλή των Ελλήνων