Επιστολή Διαμαρτυρίας Παραγωγών: Σε γκρίζα ζώνη παραμένουν τα ντόπια διατροφικά προϊόντα κάνναβης

Μετέωρες οι επενδύσεις βιομηχανικής κάνναβης χωρίς την ΚΥΑ.

Σε μια μετέωρη γκρίζα ζώνη αφού δεν θεωρούνται επίσημα τρόφιμα από το Κράτος βρίσκονται τα προϊόντα βιομηχανικής κάνναβης, ελλείψει της σχετικής εφαρμοστικής ΚΥΑ, που εκκρεμεί από το Φεβρουάριου του 2019, και ρυθμίζει τα επίπεδα της Τετραϋδροκανναβινόλης (THC).

Αυτό έχει δημιουργήσει σημαντικές στρεβλώσεις στην αγορά και εμπόδια εισόδου κυρίως στους εγχώριους παραγωγούς, αφού τα εισαγόμενα προϊόντα κάνναβης κυκλοφορούν χωρίς αντίστοιχα εμπόδια, προκαλώντας ταυτόχρονα σύγχυση στην αγορά.

Τα παραπάνω τονίζουν σε επιστολή τους προς τους αρμόδιους υπουργούς (Βορίδη, Γεωργίαδη) οι παραγωγοί βιομηχανικής κάνναβης, ζητώντας να παρέμβουν στο θέμα. «Βλέπουμε τους μήνες να περνάνε χωρίς να υπάρχει ακόμα καμιά θετική εξέλιξη σε ότι αφορά την επίλυση των προβλημάτων των παραγωγών βιομηχανικής κάνναβης στην Ελλάδα, όπως σας έχουν επισημανθεί σε προηγούμενες επιστολές από παραγωγούς, ενώ συνεχίζεται η επιδείνωση των συνθηκών ανάπτυξης του κλάδου, κυρίως λόγω της αδράνειας της Πολιτείας.».

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΝΝΑΒΗ

Βλέπουμε τους μήνες να περνάνε χωρίς να υπάρχει ακόμα καμιά θετική εξέλιξη σε ότι αφορά την επίλυση των προβλημάτων των παραγωγών βιομηχανικής κάνναβης στην Ελλάδα, όπως σας έχουν επισημανθεί σε προηγούμενες επιστολές από παραγωγούς, ενώ συνεχίζεται η επιδείνωση των συνθηκών ανάπτυξης του κλάδου, κυρίως λόγω της αδράνειας της Πολιτείας.

Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να τονίσουμε την κρισιμότητα της κατάστασης και να ζητήσουμε την άμεση εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων για να διασφαλιστεί ένας σημαντικός οικονομικός και παραγωγικός κλάδος εν τη γενέσει του.

Από τον Φεβρουάριο του 2019 εκκρεμεί η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα επίπεδα της Τετραϋδροκανναβινόλης (THC) στα τρόφιμα, σε εφαρμογή του σχετικού πορίσματος της Επιτροπής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Αυτό έχει δημιουργήσει σημαντικές στρεβλώσεις στην αγορά και εμπόδια εισόδου κυρίως στους εγχώριους παραγωγούς, αφού τα εισαγόμενα προϊόντα κάνναβης κυκλοφορούν χωρίς αντίστοιχα εμπόδια.

Χωρίς την ΚΥΑ τα εγχώρια διατροφικά προϊόντα κάνναβης βρίσκονται σε μια μετέωρη γκρίζα ζώνη, αφού δεν θεωρούνται επίσημα τρόφιμα από το Κράτος και ως τελικά προϊόντα δεν μπορούν να λάβουν όλες τις επιδιωκόμενες πιστοποιήσεις (πχ σαν βιολογικά τρόφιμα) ή εγκρίσεις αδειών κυκλοφορίας και εξαγωγών (πχ από το Γενικό Χημείο του Κράτους). Αυτό συμβαίνει μόνο με τα προϊόντα των εγχώριων παραγωγών, καθώς αντίστοιχα προϊόντα ή συστατικά τροφίμων από κάνναβη έρχονται πιστοποιημένα από χώρες της ΕΕ και κυκλοφορούν χωρίς αντίστοιχα εμπόδια στην ελληνική αγορά, πολλές φορές μάλιστα ως ελληνοποιημένα προϊόντα (με εισαγόμενη πρώτη ύλη και συσκευασία στην Ελλάδα) που φέρουν όλες τις πιστοποιήσεις. Από αυτό τον παραλογισμό δεν ξεφεύγουν ούτε τα προϊόντα κάνναβης που δεν περιέχουν THC, όπως είναι τα προϊόντα σπόρου και τα παράγωγά τους (πχ σπορέλαιο και αλεύρι).

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επικρατεί σύγχυση στην αγορά, να συνεχίζονται οι διώξεις επαγγελματιών για διατροφικά προϊόντα που κυκλοφορούν στο εμπόριο, να δημιουργείται μια φοβία στον εμπορικό κόσμο να διανείμει τα προϊόντα κάνναβης, ενώ επηρεάζεται η εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού και κατ’ επέκταση περιορίζεται τεχνηέντως η ζήτηση.

Παράλληλα δίνεται ένα συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στα εισαγόμενα προϊόντα έναντι των εγχώριων με αποτέλεσμα διαφυγόντα κέρδη και περιορισμένο μερίδιο της αγοράς για τους παραγωγούς από τον ελλαδικό χώρο. Αντίστοιχες στρεβλώσεις έχουν παρουσιαστεί και στον κλάδο των καλλυντικών με συστατικά κάνναβης, καθώς εκκρεμεί η αντίστοιχη ΚΥΑ για τα επίπεδα THC στα καλλυντικά. Αυτές οι δύο ΚΥΑ πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα για να απελευθερωθεί ο κλάδος.

Ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι το όριο της THC στα ακατέργαστα συγκομιζόμενα προϊόντα, αλλά και των ορίων ανοχής που θα έπρεπε να ισχύουν λόγω των κλιματικών συνθηκών στην Ελλάδα για να μην αντιμετωπίζουν άσκοπες διώξεις οι αγρότες. Στην Ευρώπη βλέπουμε την τάση στη νέα ΚΑΠ να επικρατήσει το όριο του 0.3% THC στα ακατέργαστα συγκομιζόμενα προϊόντα της βιομηχανικής κάνναβης για να είναι στο ίδιο ανταγωνιστικό επίπεδο με τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τον Καναδά. Στην Ελλάδα το όριο του 0.2% THC είναι περιοριστικό κυρίως λόγω κλιματικών συνθηκών, ενώ το όριο ανοχής (0.6% THC) που υπήρχε για τους αγρότες στην ουσία καταργήθηκε με μια εγκύκλιο το καλοκαίρι που επιβάλει να σταλούν στον εισαγγελέα όλα τα δείγματα του ΥΠΠΑΤ που ξεπέρασαν το όριο του 0.2% THC. Αν θέλουμε να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο και προς εθνικό όφελος την ανταγωνιστική είσοδο της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά κάνναβης τότε θα πρέπει να εξετάσει η Πολιτεία την άμεση υιοθέτηση των ΚΥΑ καθώς και τις παρακάτω προτάσεις των παραγωγών σε ότι αφορά τα όρια THC στα ακατέργαστα συγκομιζόμενα προϊόντα αλλά και στα τελικά προϊόντα.

  • Θεσμοθέτηση του ορίου 0.3% THC στα ακατέργαστα συγκομιζόμενα προϊόντα βιομηχανικής κάνναβης (κυρίως του ανθού), καθώς και του ορίου ανοχής για την μη- δίωξη του αγρότη τουλάχιστον στο 0.8% THC.
  • Θεσμοθέτηση του ορίου 0.3% THC στα συστατικά τροφίμων, στα ελαιούχα εκχυλίσματα και στον ανθό από ποικιλίες καταλόγου ΕΕ που φτάνει στον καταναλωτή ως τελικό προϊόν (πχ ως αφέψημα/ τσάι), καθώς και ένταξή του στον Κώδικα Τροφίμων στην κατηγορία των αρωματικών/ θεραπευτικών φυτών.
  • Θεσμοθέτηση του ορίου του 0.6% THC σε ότι αφορά την εμπορία της πρώτης ύλης (ανθού) για περαιτέρω επεξεργασία (εκχύλιση), που θα προσελκύσει μεγάλες επενδύσεις.
  • Θεσμοθέτηση του ορίου 0.6% THC στο τελικό προϊόν (άσπορος ανθός από ποικιλίες καταλόγου ΕΕ και άσπορος ανθός από ποικιλίες εκτός καταλόγου ΕΕ) που φτάνει στον καταναλωτή ως καπνιστικό προϊόν (για κάπνισμα ή άτμισμα). Τυποποίηση κριτηρίων ποιοτικού ελέγχου.

Επίσης ότι οι παρακάτω προτάσεις θα συμβάλλουν με θετικό τρόπο στην ανάπτυξη του κλάδου της διατροφικής κάνναβης:

  • Δημιουργία ξεχωριστών ΚΑΔ για την πρώτη επεξεργασία, τη μεταποίηση και την εκχύλιση της κάνναβης.
  • Τυποποίηση των διαδικασιών εκχύλισης/ συμπύκνωσης της βιομηχανικής κάνναβης και των διαδικασιών απόρριψης ή μετατροπής της THC σε άλλα εμπορεύσιμα Κανναβινοειδή. Επικαιροποίηση της νομοθεσίας για την αδειοδότηση βιομηχανικών δραστηριοτήτων και εγκαταστάσεων.
  • Βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής του Γενικού Χημείου του Κράτους για να μπορεί να κάνει ποσοτική ανάλυση των Κανναβινοειδών, όχι μόνο ποιοτική όπως κάνει μέχρι σήμερα, και να μπορεί να χαρακτηρίζει άμεσα τα προϊόντα βιομηχανικής κάνναβης με περιεκτικότητα σε THC<0.3%.
  • Θέσπιση ορίων οξύτητας και κριτηρίων ποιοτικού ελέγχου για το έλαιο σπόρου κάνναβης, καθώς και τυποποίηση των διαδικασιών παραγωγής του.

Αξιότιμοι κκ. Υπουργοί,

Σε όλο τον κόσμο ο κλάδος της βιομηχανικής κάνναβης γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη και οι εκτιμήσεις για την επόμενη πενταετία δείχνουν ότι θα ξεπεράσει τα 5 δις ευρώ τζίρο. Αν θέλουμε η Ελλάδα να αποκτήσει ένα καλό μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς είναι απαραίτητες οι παραπάνω ενέργειες που θα μας εδραιώσουν και θα προστατεύσουν τους Έλληνες παραγωγούς. Στην διάθεσή σας να αναπτύξουμε τις παραπάνω προτάσεις σε κατ’ ιδίαν συνάντηση.

Με εκτίμηση,

OLYMPIANS HEMP

ΚΑΝΝΑΒΙΟ ΚΟΙΝΣΕΠ

CANNAB.OR

ΓΑΙΑΜΑ

BLACK MOUNTAIN FARM

KANNALITE

HEMP HEALS

Παραγωγοί που συμμετέχουν στην υπό σύσταση Πανελλαδική Ένωση Παραγωγών Κάνναβης

(ΠΕΠΚΑΝΝ).

Για περισσότερες πληροφορίες: pepkann@gmail.com