Aλλαγή νοοτροπίας, αποδοχή και νομιμοποίηση μετατρέπουν ένα «ένοχο» προϊόν σε μεγάλη επενδυτική ευκαιρία υποστηρίζει η ενημερωτική ιστοσελίδα για τη βιομηχανία τροφίμων, Food Dive.
Η παρατήρηση βέβαια αφορά για την ώρα την Αμερικανική Ήπειρο καθώς η Ευρώπη παραπαίει ακόμη στην πορεία της προς την δημιουργία ενός σαφούς νομικού πλαισίου για τα βρώσιμα και πόσιμα προϊόντα κάνναβης.
Στη «μακρινή Αμερική», ακόμη και ο ακραία συντηρητικός Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε στις 20 Δεκεμβρίου τον αγροτικό νόμο, που καθορίζει την πολιτική της χώρας για την επόμενη πενταετία, στον οποίο προβλέπεται όχι μόνο η νομιμοποίηση της καλλιέργειας κάνναβης, αλλά και η μετακίνηση της ουσίας της κανναβιδιόλης (CBD), που περιέχεται στην κάνναβη, από τη λίστα των ναρκωτικών, σε ένα σημαντικό λειτουργικό συστατικό των τροφίμων και ποτών. Και βέβαια δεν έπαθε κρίση προοδευτισμού, απλώς οι έρευνες και οι μελέτες για την αξία της κάνναβης διευρύνουν τις αγορές, για τις οποίες και ενδιαφέρεται.
Η νομιμοποίηση της αγοράς
«Η κάνναβη θα είναι νόμιμη σε 50 πολιτείες. Τα ιδιωτικά επιχειρηματικά κεφάλαια μπορούν να εμπλακούν. Έτσι, στα επόμενα 2-3 χρόνια, τα προϊόντα που περιέχουν CBD πρόκειται να αναπτυχθούν ταχύτερα από τα προϊόντα της κάνναβης, ακριβώς επειδή θα είναι νόμιμα, χωρίς τους περιορισμούς ενός ναρκωτικού, και θα έχουν δυνατότητα επαρκούς πρόσβασης σε χρηματοδότηση», υποστηρίζει o Ντέιβ Ντόνναν, στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρείας AT Kearney.
Παράλληλα, μια μελέτη της AT Kearney το 2018 έδειξε πως τέσσερις στους δέκα Αμερικανούς καταναλωτές θα ήθελαν να τα δοκιμάσουν.
Άλλη έρευνα που πραγματοποίησε η BDS Analytics, εταιρεία που ειδικεύεται στην έρευνα αγοράς σπόρων, κατέληξε ότι οι δαπάνες για βρώσιμη κάνναβη έως το 2022 αναμένεται να ανέλθουν στα 4,1 δισ. δολάρια, έναντι των 1,5 δισ. το 2018.
«Σημαντικά επενδυτικά κεφάλαια έχουν αρχίσει να δείχνουν αισθητά ενδιαφέρον για αυτήν τη δραστηριοποίηση», επεσήμανε ο Τρόι Ντέιτον, διευθύνων σύμβουλος της ομάδας επενδυτών κάνναβης Arcview. Ο Ντέιτον συνεργάζεται με εταιρείες και επενδυτές για να προετοιμάσει τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με την κάνναβη για την ταχέως πλησιέστερη αγορά.
Η χρήση κάνναβης σε όλες τις μορφές είναι νόμιμη στον Καναδά από τα μέσα Οκτωβρίου και αποκάλυψε τι μπορεί να συμβεί εάν έρθει η πλήρης νομιμοποίηση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι εταιρείες αλκοολούχων ποτών έχουν πραγματοποιήσει μεγάλες επενδύσεις στον χώρο της κάνναβης, προσφέροντας νέα προϊόντα στην καναδική αγορά. Τον Αύγουστο, ένας παγκόσμιος γίγαντας, η Constellation Brands επένδυσε 3,9 δισ. δολάρια στην εταιρεία κάνναβης Canopy Growth. Η Molson Coors ανακοίνωσε επίσης αυτό το καλοκαίρι ότι η καναδική της επιχείρηση δημιούργησε μια κοινοπραξία με την Hydropothecary Corp, για να κάνει μη αλκοολούχα ποτά με έγχυση κάνναβης. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Molson Coors Canada απέκτησε 57,5% συμμετοχή στην επιχείρηση.
Πριν από μερικά χρόνια, καμία εταιρεία και βέβαια οι πολυεθνικές δεν ήθελαν να υπάρχει το όνομά τους σε ένα προϊόν κάνναβης, πλέον όχι μόνο το επιθυμούν, αλλά βλέπουν την επόμενη μεγάλη βιομηχανία και θέλουν να λανσάρουν αντίστοιχα προϊόντα, ώστε να ξεχωρίζουν με το εμπορικό τους σήμα
Αυτά λέει ο Τρόι Ντέιτον. «Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή μεγάλη εταιρεία στον κόσμο που δεν έχει κάποιον και σε ορισμένες περιπτώσεις μια ολόκληρη ομάδα που αξιολογεί τον τομέα της κάνναβης», συμπληρώνει.
Και η αγορά απέκτησε ή μάλλον υιοθέτησε τα επιχειρήματα του κινήματος της αποποινικοποίησης. «Έχει χρησιμοποιηθεί ως φάρμακο για 2.000 χρόνια. Είναι μόνο τα τελευταία 100 χρόνια που είχαμε απαγόρευση», δηλώνει χαρακτηριστικά ο o Ντέιβ Ντόνναν.
Πάνω στην ώρα…
Η νομιμοποίηση της κάνναβης έρχεται σε ένα κομβικό σημείο για τη βιομηχανία των αλκοολούχων ποτών, καθώς τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μείωση της ζήτησης.
«Νομίζω ότι οι εταιρίες οινοπνευματωδών ποτών σοφά ενδιαφέρονται πολύ για την επένδυση σε αυτόν τον τομέα ως αντιστάθμιση», επισημαίνει ο Τρόι Ντέιτον.
«Έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι καταναλώνουν αλκοόλ και ποτά. Δεν πίνουν όπως οι προηγούμενες γενιές και ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για την υγεία τους και την ευεξία τους. Έτσι, η κάνναβη είναι μια απάντηση»
Εξάλλου, η κάνναβη μπορεί να δώσει ένα αποτέλεσμα ευφορίας, όπως το αλκοόλ, αλλά χωρίς θερμίδες και επίδραση στο συκώτι.
Έτσι αρκετές εταιρείες ζύθου ήδη κυκλοφορούν τέτοια ποτά σε κάποιες περιοχές. Όπως η Lagunitas Brewing, θυγατρική της Heineken με έδρα την Ολλανδία, διαθέτει το SuperCritical στην Καλιφόρνια. Η Ceria ξεκινάει την παρασκευή του THC Grainwave στην Καλιφόρνια, η Two Roots Brewing ξεκίνησε επίσης την μη αλκοολούχα κάνναβη στη Νεβάδα.
«Μένει να δούμε τον βαθμό προσαρμογής των καταναλωτών, αλλά και την ανάπτυξη ενός ρυθμιστικού πλαισίου, ώστε να μην προκύπτουν επιβλαβή ή υποβαθμισμένα προϊόντα στην αγορά», τονίζει ο Ντ. Ντόνναν.
Ανάπτυξη με νέα εμπορικά σχήματα
«Η μεγαλύτερη ανάπτυξη θα έρθει από νέα εμπορικά σχήματα, ενώ θα δούμε και κινήσεις από μεγάλους παίκτες», σημείωσε η Τζέσικα Λούκας, αντιπρόεδρος της BDS Analytics. «Θα δούμε μικρότερες ή νεότερες μάρκες να εμφανίζονται και πιθανότατα θα προέρχονται από μία μεγάλη εταιρεία, αν παρατηρήσετε το πίσω μέρος της ετικέτας», συμπλήρωσε.
οι προτιμήσεις των καταναλωτών θα υπαγορεύσουν τα προϊόντα που θα περιέχουν CBD, ωστόσο δεν αποκλείεται να δούμε την ουσία σε κάθε μορφή προϊόντος, από καραμέλες και ψωμί, μέχρι ποτά
Ένας «έντιμος συμβιβασμός» μεταξύ της αγοραίας και της αξιακής προσέγγισης στην αξιοποίηση της κάνναβης θα ήταν η παραγωγή μελετών και κλινικών δοκιμών για τον προσδιορισμό σημαντικών πραγμάτων όπως το ποσό της δόσης που συνιστάται, ο έλεγχος από τους σχετικούς φορείς, η δημιουργία προτύπου για το ποια είναι τα ποιοτικά εκχυλίσματα CBD για τρόφιμα και ποτά, ένα συνολικό ρυθμιστικό πλαίσιο στη χρήση και στην αγορά.