Η κάνναβη ως δημιουργός βιο-καυσίμων

Αν και δε φαίνεται να βρισκόμαστε ακόμη πολύ κοντά στην ημέρα που θα οδηγούμε αυτοκίνητα που θα κινούνται με βιο-καύσιμα κάνναβης, το ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του φυτού για την παραγωγή ενέργειας ολοένα και αυξάνεται.

Η έρευνα του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ που δημοσιεύτηκε ήδη πριν μια δεκαετία απέδειξε ότι η κάνναβη μπορεί να αξιοποιηθεί με ιδιαίτερη επιτυχία για την παραγωγή βιοκαυσίμων κι αυτό που απομένει πλέον είναι η αυτοκινητοβιομηχανία να ενδιαφερθεί σχετικά. Με δυό λόγια λύση υπάρχει, το θέμα είναι εάν ενδιαφέρει τις μεγάλες βιομηχανίες να επενδύσουν σε αυτήν.  Οι ερευνητές του Κονέκτικατ, κατέληξαν άλλωστε στο συμπέρασμα ότι η βιομηχανική κάνναβη μπορεί κατά 97% να μετατραπεί σε βιοντίζελ, ποσοστό εντυπωσιακά υψηλό και αποδοτικό.

Όπως είναι πλέον ευρέως γνωστό η κάνναβη έχει χρησιμοποιηθεί με επιτυχία για τη δημιουργία βιοαιθανόλης και βιοντίζελ, είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον από τα ζαχαρότευτλα, το φοινικέλαιο και το καλαμπόκι και μπορεί να αναπτυχθεί σχεδόν σε οποιοδήποτε εύκρατο ή θερμό κλίμα. Αφήνει μάλιστα το έδαφος μετά την καλλιέργεια σε καλύτερη κατάσταση από ότι ήταν αυτό όταν φυτεύτηκε, μιας και εκτός των άλλων έχει την ιδιότητα να απορροφά τα βαρέα μέταλλα καθαρίζοντας τη γη.

Η στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας, και όχι μόνο, στη χρήση καυσίμων που προέρχονται από πετρέλαιο, εξαφάνισε μεταξύ άλλων και τα σχέδια του Ford ο οποίος από το 1941 είχε παράξει ένα αυτοκίνητο του οποίου το αμάξωμα προέρχονταν σε μεγάλο μέρος του από κάνναβη. Το αυτοκίνητο αυτό μάλιστα κινούνταν με βιο-καύσιμα κάνναβης, καθώς η αιθανόλη που έκαιγε παράγονταν από βιομάζα του φυτού.

Είναι αμφίβολο λοιπόν εάν θα μιλούσαμε σήμερα για κλιματική κρίση εάν η ανθρωπότητα είχε από τότε στραφεί στην αξιοποίηση «πιο καθαρών τεχνολογιών» για την παραγωγή καυσίμων και την κίνηση κάθε είδους μηχανών.

Η Ευρώπη βρίσκεται ακόμη στην ουρά των σχετικών εξελίξεων, ενώ η Αμερική συζητάει το θέμα πιο θερμά. Εκεί άλλωστε δημιουργήθηκε από τον Henry Ford το πρώτο αυτοκίνητο που ήταν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από κάνναβη και τη χρησιμοποιούσε και ως καύσιμο.

Εκτός των άλλων, η καλλιέργεια κάνναβης είναι ευκολότερη από την καλλιέργεια άλλων φυτών. Αναπτύσσεται γρήγορα, ενώ απαιτεί επίσης λιγότερη ενέργεια και λίπασμα. Πρόκειται με δυό λόγια για μια τέλεια καλλιέργεια που θα μπορούσε να αντισταθμίσει τον άνθρακα που παράγεται σήμερα από τα ορυκτά καύσιμα.

Τόσο οι σπόροι του φυτού όσο και τα στελέχη του, που συχνά απορρίπτονται, στέλνονται δηλαδή στα σκουπίδια, περιέχουν χρήσιμα έλαια του φυτού που μπορούν να μετατραπούν σε καύσιμα.