Κάνναβη και οδήγηση, οι πρόσφατες έρευνες

Μια νέα αμερικανική έρευνα αναδεικνύει την αναγκαιότητα αυξημένης προσοχής από τους χρήστες κάνναβης μιας και σύμφωνα με τα συμπεράσματά της που δημοσιεύονται στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων πολλοί χρήστες δεν διστάζουν να οδηγήσουν παρόλο που βρίσκονται υπό την επήρεια κάνναβης, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για τους ίδιους και τους άλλους.

Προφανώς η χρόνια απαγόρευση και δαιμονοποίηση του φυτού έχει οδηγήσει μεταξύ άλλων και σε αυτή την επικίνδυνη για όλους κατάσταση μιας και οι έρευνες για το θέμα είναι ακόμη λίγες και δεν υπάρχουν σαφείς καταγραφές της ανοχής των χρηστών στην κάνναβη, καταγραφές αντίστοιχες με εκείνες που υπάρχουν για το αλκοόλ.

[Του Αποστόλη Καπαρουδάκη]

Επίσης, καθώς οι χρήστες του φυτού είναι συχνά αναγκασμένοι να καταφεύγουν στη μαύρη αγορά για να το προμηθευτούν, η ποιότητα του φυτού που προμηθεύονται δεν είναι ελεγχόμενη, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να καταλήξει κανείς στο επίπεδο κατανάλωσης επάνω από το οποίο τα πράγματα γίνονται επίφοβα για την οδική συμπεριφορά. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα:

Το 56% όσων παίρνουν κάνναβη για χρόνιους πόνους ή άλλη πάθηση, παραδέχονται ότι συχνά οδηγούν μέσα στο επόμενο δίωρο από τη χρήση της, ενώ το 21% δηλώνει ότι έχει οδηγήσει, ενώ ήταν «πολύ φτιαγμένος»

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια ψυχιατρικής και κλινικής ψυχολογίας Έριν Μπόναρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, που έκαναν σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα εξάρτησης από ουσίες “Drug & Alcohol Dependence”, μελέτησαν δειγματοληπτικά σχεδόν 800 χρήστες ιατρικής κάνναβης και βρήκαν ότι οι στατιστικές είναι άκρως ανησυχητικές.

Καναδέζικη καμπάνια για την αποφυγή της οδήγησης μετά τη χρήση κάνναβης

Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες (οι περισσότεροι στις πολιτείες της Καλιφόρνια και του Μίσιγκαν) έχουν επίσημη άδεια να κάνουν χρήση κάνναβης για ιατρικούς σκοπούς. Όμως, σύμφωνα με τους ερευνητές, η οδήγηση υπό τη χρήση κάνναβης αυξάνει το χρόνο αντίδρασης και επιβραδύνει το συντονισμό των κινήσεων του οδηγού, με συνέπεια να έχει χειρότερα αντανακλαστικά.

Συνεπώς οι χρήστες ιατρικής κάνναβης είναι πιθανότερο να εμπλακούν σε τροχαίο. «Οι άνθρωποι πρέπει να περιμένουν αρκετές ώρες για να οδηγήσουν μετά τη χρήση κάνναβης, άσχετα αν πρόκειται για ιατρική χρήση ή όχι. Το ασφαλέστερο πράγμα είναι να μην οδηγεί κανείς καθόλου τη μέρα που έχει κάνει χρήση κάνναβης», δήλωσε η δρ Μπόναρ, σε μια προφανή υπερβολή η οποία όμως δείχνει να έχει στόχο της την ασφάλεια όσων κινούνται στους δρόμους.

Ο κίνδυνος παρενεργειών στην οδήγηση, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι πιθανώς ακόμη μεγαλύτερος για όσους κάνουν μακροχρόνια χρήση λόγω χρόνιου προβλήματος υγείας. Η κατάσταση περιπλέκεται, όπως είπε η Μπόναρ, επειδή αντίθετα με το αλκοόλ όπου μπορεί κανείς να υπολογίσει μόνος του -έστω κατά προσέγγιση- πόσο έχει πιεί, άρα και πόσο κινδυνεύει στην οδήγηση, ο υπολογισμός είναι δυσκολότερος με την κάνναβη, επειδή υπάρχει μεγάλη αυξομείωση στη δοσολογία της και στην περιεκτικότητά της στην πιο ψυχοδραστική ουσία της, την τετραϋδροκανναβινόλη (THC).

Επιπλέον, ακόμη δεν έχουν οριστεί συγκεκριμένοι κανόνες -όπως με το αλκοόλ- για το επίπεδο χρήσης της κάνναβης που θεωρείται ασφαλές για οδήγηση και κατά πόσο θα πρέπει να υπάρχουν διαφοροποιήσεις στα όρια αυτά ανάλογα με το φύλο και με το βάρος του ατόμου.

Τα παραδείγματα του Καναδά και του Κολοράντο και «το πρόβλημα της Κύπρου»