Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του για τη Φαρμακευτική Κάνναβη

Δείτε προς το τέλος αυτής της δημοσίευσης Βίντεο με χρονοσήμανση και πίνακες με link προς τις ομιλίες όλων των Φορέων και των κομμάτων στην αρμόδια για την κάνναβη Επιτροπή της Βουλής, ώστε «να μην παίζουμε με τα λόγια»…

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο “Διατάξεις για την Παραγωγή Τελικών Προϊόντων Φαρμακευτικής Κάνναβης” και πλέον είναι νόμος του κράτους. Πρώτη φορά στα χρονικά του Ελληνικού Κράτους, η πολιτεία αναγνωρίζει επίσημα, δια νόμου, την κάνναβη ως φαρμακευτική.

Μέχρι πριν λίγο καιρό την θεωρούσε ναρκωτικό επικίνδυνο που προκαλεί εξάρτηση και είναι χωρίς καμιά ιατρική αξία και την κατέτασσε στον Πίνακα Α με τα σκληρά ναρκωτικά, μετά, το Ιούνιο του 2017, άλλαξε με ΚΥΑ την κατάταξη και τοποθετήθηκε στον Πίνακα Β ως όχι και τόσο πολύ εθιστική και με κάποια ιατρική αξία, επίσης με τον τελευταίο νόμο προχωρά ακόμα ένα βήμα προς την αναγνώριση της ως ιατρικώς χρήσιμη.

 [Του Σίμου Δαλκυριάδη] 

Όχι οποιαδήποτε κάνναβη, αλλά τις ποικιλίες του είδους Cannabis Sativa L. που έχουν περιεκτικότητα στο κανναβινοειδές THC (τετραϋδροκανναβινόλη) πάνω από 0,2%. Επίσης, το πρώτο άρθρο του νέου νόμου θα προστεθεί ως άρθρο με αρίθμηση 2Α στον νόμο 4239/2013 (Α’ 74) “Νόμος περί εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες διατάξεις”, το άρθρο αυτό λέει: “Κατ’ εξαίρεση εγκρίνεται ενιαία η παραγωγή, κατοχή, μεταφορά, αποθήκευση, προμήθεια των πρώτων υλών και των ουσιών των ποικιλιών κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L. περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%…”, καθώς το άρθρο 2 του νόμου περί ναρκωτικών αναφέρεται στην “Παραγωγή, κατοχή και διακίνηση ναρκωτικών”. Νομικά πλέον δεν θεωρείται ναρκωτικό η κάνναβη “κατ’ εξαίρεση”, με προϋποθέσεις μεν αλλά την εξαιρεί από τα ναρκωτικά και ενώ παραμένει μια σχετικά αυστηρά ελεγχόμενη ουσία.

Βάσει αυτών των δυο επισημάνσεων, πλέον μπορούμε να πούμε τα εξής: Αν έρθει κάποιος και μας πει, “η κάνναβη δεν είναι φαρμακευτική, μπορούμε να του απαντήσουμε, “όχι κάνεις λάθος, η κάνναβη είναι φαρμακευτική καθώς έτσι την αναγνωρίζει πλέον το Ελληνικό Κράτος”. Επίσης, αν έρθει κάποιος και μας πει ότι “η κάνναβη είναι ναρκωτικό” και πάλι μπορούμε να απαντήσουμε, “όχι, το Ελληνικό Κράτος έχει εξαιρέσει δια νόμου την κάνναβη από τα ναρκωτικά”. Γιαυτό το δεύτερο, ίσως οι δικηγόροι υπεράσπισης των κατηγορούμενων για κατοχή και χρήση κάνναβης να μπορούν πλέον να το χρησιμοποιούν ως ένα από τα μέσα υπεράσπισης τους.

Ο νόμος αυτός είναι ακόμα ένας κρίκος (και πολύ βασικός μάλιστα) σε μια αλυσίδα κινήσεων από την μεριά της κυβέρνησης, μέσα από το πρόσωπο και πολύ πιθανόν τις ενέργειες του Υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού. Από ότι φαίνεται μέχρι τώρα, έχει κρατήσει τον λόγο του και με σχετικά γρήγορες κινήσεις κατάφερε να προωθήσει το θέμα της ιατρικής ή θεραπευτικής χρήσης της κάνναβης για του ασθενείς, όπως το είχε υποσχεθεί.

Τουλάχιστον μέχρι τώρα, ο κ. Ξανθός φαίνεται αποφασισμένος να εφαρμόσει αυτά που υποσχέθηκε στην πρώτη του συνέντευξη για το θέμα, που έδωσε στις 25 Μαρτίου 2017 στην εφημερίδα Documento. Μπορεί να καθυστέρησε λίγο σχετικά με τις ημερομηνίες και τους χρόνους που είπε τότε, αλλά παρόλα αυτά και το προχώρησε το θέμα και τήρησε τις υποσχέσεις του.

Ο νόμος αυτός θέτει ένα σαφές νομικό πλαίσιο για όλο το φάσμα της κάνναβης για τους ασθενείς, από την προμήθεια σπόρων έως την παραγωγή τελικών προϊόντων. Μένει τώρα να δούμε την έκδοση των ΥΑ (υπουργικές αποφάσεις) και των ΚΥΑ (κοινές υπουργικές αποφάσεις) σχετικά με τις λεπτομέρειες για τις διαδικασίες που περιγράφονται στο νόμο (όπως ορίζει το άρθρο 1 παράγραφος 4) ώστε να προχωρήσουμε στην εφαρμογή των διατάξεών του.

Βασικό κομμάτι αυτών των αποφάσεων που πρέπει να ληφθούν άμεσα είναι και όλα αυτά που περιέγραψε ο Υπουργός Υγείας Α. Ξανθός στην συνέντευξη που έδωσε με την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) των υπουργών Υγείας και Δικαιοσύνης στις 29 Ιουνίου 2017 σχετικά με την ανακατάταξη της κάνναβης από τον Πίνακα Α των ελεγχόμενων ουσιών στον Πίνακα Β.

Και αυτά που περιέγραψε (και ουσιαστικά υποσχέθηκε προς τους ασθενείς) είναι:

  • Να γίνει ένα στοιχειώδες βήμα εκσυχρονισμού και εναρμόνισης με διεθνώς ισχύοντα
    > (σε αυτό βλέπουμε όντως μια αργή μεν, σταθερή δε, πορεία υλοποίησης),
  • Να υπάρχει η δυνατότητα ασθενών που έχουν συγκεκριμένες ενδείξεις, δηλαδή ασθενείς που έχουν χρόνιο νευροπαθητικό πόνο, ανθεκτικού τύπου επιληψία ιδιαίτερα στα παιδιά, ογκολογικοί άρρωστοι οι οποίοι υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία και έχουν συμπτώματα ναυτίας, εμέτου, κλπ., πολλαπλή σκλήρυνση, όπου υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες θεραπευτικές ενδείξεις και για αυτές τις συγκεκριμένες ενδείξεις και με ελεγχόμενο τρόπο, με ελεγχόμενη συνταγογράφηση να μπορούν αυτοί οι ασθενείς να έχουν πρόσβαση σε σκευάσματα φαρμακευτικά τα οποία περιέχουν κάνναβη
    > (αναμένουμε),
  • Να δοθεί η δυνατότητα νόμιμης εισαγωγής και κυκλοφορίας των συγκεκριμένων σκευασμάτων στην χώρα ώστε να μπορούν οι εταιρίες να υποβάλλουν αίτημα στον ΕΟΦ, να αδειοδοτηθούν, να τιμολογηθούν, να περάσουν από την επιτροπή θετικής λίστας, δηλαδή να μπορεί να αποζημιώνεται το φάρμακο από τον ΕΟΠΠΥ και φυσικά να έχει πρόσβαση ο πολίτης, να μπορεί να το αγοράσει από τα φαρμακεία στα οποία όμως θα διατίθεται μέσω του κρατικού μονοπωλίου, δηλαδή όπως τα φάρμακα τα οποία και σήμερα χορηγούνται με τις δίγραμμες γνωστές συνταγές. Θα είναι δηλαδή υπό ένα λίγο πιο αυστηρό πλαίσιο σε σχέση με τα υπόλοιπα κυκλοφορούντα φάρμακα
    > (Δόθηκε αυτή η δυνατότητα ΑΛΛΑ τίποτα δεν έγινε, τα πάντα έχουν κολλήσει, γιατί απλά δεν υπάρχουν ακόμα εταιρίες που να θέλουν να φέρουν συγκεκριμένα σκευάσματα, όμως με τον νέο νόμο και σύμφωνα με το άρθρο 1 και παράγραφο 9, πλέον ο ΕΟΦ “εξουσιοδοτείται” και επίσημα να μπορεί να εγκρίνει την κυκλοφορία τέτοιων σκευασμάτων),
  • Το βασικό κριτήριο είναι η πρόσβαση των ασθενών σε φαρμακευτικά προϊόντα τα οποία τεκμηριωμένα προσφέρουν θεραπευτικό όφελος, αυτή είναι η βασική στόχευση και επιδίωξη
    >(Όμως αυτό ακόμα δεν έχει γίνει διαθέσιμο, ούτε ένα φαρμακευτικό προϊόν δεν έχει φτάσει ακόμα στους ασθενείς, ελπίζουμε ότι τώρα με τον νέο νόμο θα προχωρήσουν τα πράγματα πιο γρήγορα),
  • Δυνατότητα παραγωγής υπό συγκεκριμένους όρους και με μια ελεγχόμενη επίσης διαδικασία, δυνατότητα παραγωγής και επεξεργασίας και στην Ελλάδα αυτών των σκευασμάτων
    > (Αυτό ξεκινά να γίνεται με την ψήφιση του νέου νόμου),
  • Για να γίνει το επόμενο βήμα, αυτό που λέμε τώρα, δηλαδή η δυνατότητα παραγωγής, χρειάζεται μια νομοθετική ρύθμιση, πρέπει να γίνει μια αλλαγή στον νόμο 4139/2013 ο οποίος ρυθμίζει το κομμάτι των εξαρτήσεων και των ναρκωτικών. Θα την προετοιμάσουμε αυτήν [την αλλαγή] και τώρα έχει ξεκινήσει αυτή η συζήτηση, θα προετοιμαστεί και πιστεύω σε σύντομο χρόνο θα είμαστε έτοιμοι να το νομοθετήσουμε και αυτό
    > (Αυτό έγινε με την ψήφιση του νέου νόμου με το άρθρο 1 που θα τοποθετηθεί στο νόμο 4139/2013 ως επιπλέον άρθρο με αρίθμηση 2Α),
  • Με την έκδοση της ΚΥΑ ουσιαστικά υπάρχει ένα καθεστώς νομιμότητας. Αυτό το οποίο μπορεί να γίνει άμεσα είναι μέσω του ΙΦΕΤ να ενεργοποιηθεί η διαδικασία των έκτακτων εισαγωγών. Μπορεί δηλαδή να αιτηθεί ένας γιατρός ο οποίος παραπέμπει έναν ασθενή ή να αιτηθεί ένας ασθενής, να αιτηθούν δηλ. την δυνατότητα μέσω του ΙΦΕΤ να εισάγουν νόμιμα τα σκευάσματα τα οποία έχουν ανάγκη
    > (Κατατέθηκαν δεκάδες αιτήματα τέτοιου τύπου στον ΕΟΦ και όχι στον ΙΦΕΤ, αυτά τα αιτήματα παραμένουν ανικανοποίητα στα συρτάρια της “αρμόδιας” υπηρεσίας στον ΕΟΦ. Ο νέος νόμος θεωρητικά και πρακτικά λύνει τα όποια θέματα αρμοδιότητας υπήρχαν και πλέον αρμόδιος για τα φαρμακευτικά σκευάσματα κάνναβης είναι ο ΕΟΦ, αφού αναμένεται να κυκλοφορήσουν πλέον ως κανονικά φάρμακα και όχι ως έκτακτης εισαγωγής),
  • Οι εταιρίες οι οποίες προμηθεύονται και εμπορεύονται αυτά τα σκευάσματα να ακολουθήσουν την προβλεπόμενη διαδικασία που υπάρχει για τα υπόλοιπα φάρμακα, δηλαδή να καταθέσουν τον φάκελο τους στον ΕΟΦ, να πάρουν έγκριση κυκλοφορίας, να πάρουν τιμή και στην συνέχεια να ακολουθηθεί η υπόλοιπη διαδικασία που προβλέπεται, δηλαδή να περάσουν από την θετική λίστα, την επιτροπή δηλαδή που εγκρίνει την αποζημίωση των συγκεκριμένων σκευασμάτων και να μπορούν να αποζημιωθούν από τον ΕΟΠΠΥ όπως και τα υπόλοιπα φάρμακα
    > (Αναμένουμε καθώς πλέον ο ΕΟΦ έχει δια νόμου όλη την σχετική αρμοδιότητα και ευθύνη),
  • Σε λίγο χρόνο, θα κάνουμε τώρα την τεχνική και διοικητική, ας πούμε, προετοιμασία για την τελική φάση της νόμιμης κυκλοφορίας στην Ελλάδα
    > (Αναφέρεται σε αυτό που ο νέος νόμος ως το απαραίτητο νομικο πλαίσιο δίνει πλέον την δυνατότητα με ΥΑ και ΚΥΑ να γίνει πράξη η νόμιμη κυκλοφορία τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης),
  • Θα συνεννοηθούμε τώρα και με τον ΕΟΠΠΥ, για να προσδιορίσουμε τις ειδικότητες οι οποίες είναι συναφείς με τις παθήσεις για τις οποίες υπάρχει ένδειξη θεραπευτική. Άρα θα βγάλουμε μια κανονιστική εγκύκλιο η οποία θα προσδιορίζει τους όρους με τους οποίους θα μπορεί να συνταγογραφείται και μάλιστα και από το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Αυτό που μας ενδιαφέρει. Έτσι ώστε να είναι, αν θέλετε, ελεγχόμενη και η συνταγογράφηση και ο όγκος συνταγογράφησης, οι γιατροί οι οποίοι συνταγογραφούν και λοιπά
    > (Αναμένουμε και γιαυτό να αποσαφηνιστεί και να γίνει με τις αντίστοιχες ΥΑ από το Υπουργείο Υγείας, βασικά αυτό θα πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα που θα πρέπει να γίνουν άμεσα)

Αυτά λοιπόν υποσχέθηκε ο Υπουργός Υγείας στους ασθενείς και αναμένουμε να προχωρήσουν και άλλο, να υλοποιηθούν όσα δεν έχουν γίνει ακόμα ή να αντικατασταθούν από κάτι ισοδύναμο. Φυσικά αναγνωρίζουμε ότι έχουν γίνει αρκετά και πολύ βασικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχουμε διανύσει την μισή διαδρομή και με αρκετή ταχύτητα μάλιστα.

Αυτός ο νέος νόμος τομή για την ελληνική πραγματικότητα σε σχέση με την φαρμακευτική κάνναβη, προέκυψε από ένα νομοσχέδιο που κατατέθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2018 και συζητήθηκε σε συνεδριάσεις επιτροπών και τελικά συζητήθηκε και ψηφίσθηκε στην Βουλή των Ελλήνων στις 1 Μαρτίου 2018.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει η 2η συνεδρίαση συζήτησης του νομοσχεδίου που έγινε στις 28 Φεβρουαρίου 2018 στις 10:00πμ. στην αίθουσα της Γερουσίας στην Βουλή με την ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ και την ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ, όπου έγινε η ακρόαση των εξωκοινοβουλευτικών προσώπων. Σε αυτή την συνεδρίαση παραβρέθηκαν, σχετικοί ενδιαφερόμενοι φορείς που προσκλήθηκαν για να εκθέσουν τις απόψεις τους και τις θέσεις τους σχετικά με το νομοσχέδιο.

Παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον να δει κανείς ποιες είναι οι απόψεις των διαφόρων φορέων σχετικά με την Φαρμακευτική Κάνναβη. Στην συνεδρίαση μίλησαν εκπρόσωποι φορέων από δημόσιες ή κάτω από την σκέπη του κράτους υπηρεσίες και οργανισμοί, η αστυνομία, οι δικηγόροι, οι Σύλλογοι ασθενών και πολλοί άλλοι, καθώς και αγορητές και εκπρόσωποι και βουλευτές κομμάτων.

Καθώς οι συνεδριάσεις των επιτροπών της Βουλής για λόγους διαφάνειας μαγνητοσκοπούνται και είναι δημόσια διαθέσιμες, παραθέτω παρακάτω την συγκεκριμένη μαγνητοσκόπηση χωρισμένη στα κομμάτια όσων μίλησαν. Ο παρακάτω πίνακας περιέχει την λίστα με τους ομιλητές με την σειρά που μίλησαν και το πότε μίλησε ο καθένας.

Έχω βάλει συνδέσμους προς την μαγνητοσκόπηση στο youtube ώστε να μπορεί κάποιος επιλέγοντας τον ομιλητή που θέλει να μπορεί να δει και ακούσει άμεσα την μαγνητοσκόπηση ακριβώς στην χρονική στιγμή που αναγγέλλει τον ομιλητή ο προεδρεύων της συνεδρίασης:

ΑΑ
Χρόνος
Ομιλητής / Ομιλήτρια
Ομιλίες εξωκοινοβουλευτικών φορέων
1
00:01:55
Δέσποινα Μακριδάκη

Α’ Αντιπρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (Ε.Ο.Φ.)

2
00:06:05
Ηλίας Χαλιγιάννης

Μέλος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (Π.Φ.Σ.)

3
00:09:39
Δημήτριος Δέμος

Αντιπρόεδρος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (Π.Ε.Φ.)

4
00:16:20
Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος

Αστυνομικός Διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ναρκωτικών της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής

5
00:23:19
Γιώργος Παπανδρέου

Πρώην Πρωθυπουργός της Ελλάδας

6
00:39:42
Χριστίνα Παπουτσοπούλου

Εθνική Συντονίστρια για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών

7
00:46:02
Μαρίνα Τσίγκα

Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου κατά των Ναρκωτικών (Ε.ΣΥ.Ν.)

8
00:56:04
Παναγιώτης Περάκης

Μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Δ.Σ.Α.)

9
00:59:28
Αλέξιος Σκαλτσούνης

Υπεύθυνος Τμήματος Φαρμακευτικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

10
01:01:31
Δημήτριος Μπιλάλης

Καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

11
01:07:29
Δήμος Φωτόπουλος

Αντιπρόεδρος του Οργανισμού κατά των Ναρκωτικών (Ο.ΚΑ.ΝΑ.)

12
01:11:18
Παναγιώτης Χαλδαίος

Εκπρόσωπος του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕ.ΘΕ.Α.)

13
01:17:42
Βασιλική Μαράκα

Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ατόμων με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας (ΠΟΑμΣΚΠ)

14
01:22:34
Κωνσταντίνος Σύρος

Πρόεδρος του Συλλόγου «Ασθενείς Υπέρ της Χρήσης Φαρμακευτικής Κάνναβης»

15
01:30:40
Ηρακλής Γκότσης

Επιστημονικός υπεύθυνος στον Συμβουλευτικό Σταθμό «18 Άνω»

16
01:34:15
Ζακλίν Πόιτρας

Πρόεδρος του Συλλόγου Ασθενών «ΜΑΜΑΚΑ» (ΜΑΜΑδες για την ΚΑνναβη)

17
01:44:13
Ανάργυρος Μουντζούρης

Μέλος του δικτύου συνεργαζομένων επιχειρήσεων «Το Καννάβι»

18
01:50:04
Βασίλειος Παρόλας

Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Επιχειρήσεων Ελλάδος (Σ.Α.Σ.Ο.Ε.Ε.)

19
01:56:04
Παύλος Σατολιάς

Πρόεδρος του ΔΣ της Νέας Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών (ΠΑ.Σ.Ε.ΓΕ.Σ.)

20
02:02:59
Σεραφείμ Κανδύλας

Εκπρόσωπος της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης (Κοιν.Σεπ.) Cannabio

[τέλος καταλόγου προσκεκλημένων φορέων]
Ερωτήσεις των εισηγητών, των υπουργών ή άλλων βουλευτών προς τους προσκεκλημένους φορείς
21
02:10:10
Ερωτήσεις, Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας,

κ. Κωνσταντίνος Βλάσης

22
02:16:35
Ερωτήσεις, Ειδικός Αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΔΗΜ.ΑΡ.,

κ. Κωνσταντίνος Μπαργιώτας

23
02:19:49
Ερωτήσεις, Ειδικός Αγορητής του Λαϊκού Συνδέσμου – Χρυσή Αυγή,

κ. Ιωάννης Αϊβατίδης

24
02:21:28
Ερωτήσεις, Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ,

κ. Γεώργιος Πάλλης

25
02:23:18
Ερωτήσεις, Ειδικός Αγορητής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας,

κ. Εμμανουήλ Συντυχάκης

26
02:28:53
Ερωτήσεις, Ειδικός Αγορητής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων – Εθνική Πατριωτική Δημοκρατική Συμμαχία,

κ. Αθανάσιος Παπαχριστόπουλος

27
02:29:51
Ερωτήσεις, Αγορητής του «Ποταμιού»,

κ. Γρηγόριος Ψαριανός

28
02:35:53
Ερωτήσεις, Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου, Βουλευτής
29
02:38:48
Ερωτήσεις, Ελισσάβετ Σκούφα, Βουλευτής
30
02:40:09
Ερωτήσεις, Γρηγόριος Στογιαννίδης, Βουλευτής
31
02:41:04
Απαντήσεις των Φορέων που ερωτήθηκαν
[τέλος ερωτήσεων και απαντήσεων, προς και από τους φορείς]
Τοποθετήσεις Υπουργών
32
03:21:32
Υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Ξανθός
33
03:31:59
Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Ευάγγελος Αποστόλου
[Τέλος Συνεδρίασης]