Ολοκληρώνεται η συζήτηση του «νέου νόμου για τη φαρμακευτική κάνναβη»

Ολοκληρώνεται σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων η συζήτηση του «νέου νόμου για τη φαρμακευτική κάνναβη» που καθώς όλα δείχνουν θα εγκριθεί με διευρυμένη πλειοψηφία.

Το βράδυ της Τετάρτης 12/5/2021 το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%» στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, εγκρίθηκε επί της Αρχής με ευρεία πλειοψηφία.

Διαβάστε επίσης για αυτό το θέμα: Τελικά «την πίνει» και η Νέα Δημοκρατία;

Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, καταψήφισαν ΚΚΕ και Ελληνική Λύση ενώ το ΜέΡΑ 25 επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.

Oι τοποθετήσεις των κομμάτων

Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης κατά την ολοκλήρωση και της κατ’ άρθρων συζήτηση του νομοσχεδίου τόνισε πως το παρόν σχέδιο νόμου το μόνο που δεν μπορεί να το χαρακτηρίσεις είναι πως είναι δειλό και άτολμο όπως το χαρακτηρίζει η αξιωματική αντιπολίτευση. « Δειλό και άτολμο» είπε ο αναπληρωτής υπουργός «είναι ένα σχέδιο νόμου ή ένας νόμος, ο οποίος, στο τέλος δεν θα φέρει αποτελέσματα όπως ο νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2018. Τόνισε πως το παρόν σχέδιο νόμου κινείται με το σωστό βηματισμό και το αποτέλεσμα θα φανεί πολύ γρήγορα. Ζήτησε να μην συγχέονται η άδεια εγκατάστασης με την άδεια λειτουργίας καθώς πρόκειται για δύο διαφορετικά πράγματα. Ανέφερε πως δεν μπορεί να μην υπάρχει ένας χρονικός προσδιορισμός στις άδειες κατασκευής. Σχετικά με την κριτική για την χωροθέτηση των περιοχών και το θέμα της γης υψηλής παραγωγικότητας, ο κ. Νίκος Παπαθανάσης ανέφερε πως «θα πρέπει, επιτέλους, να κάνουμε μια σοβαρή συζήτηση. Θέλουμε τη γη υψηλής παραγωγικότητας να την έχουμε διαθέσιμη για τα παιδιά μας, αύριο; Για τις επόμενες γενιές;» Επισήμανε ότι ο νόμος «δεν «πιάνει» τις άδειες που έχουν ήδη εγκριθεί ή τις άδειες που βρίσκονται ήδη σε φάση έγκρισης. Υπογράμμισε πως « η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να γίνει, είτε σε θερμοκήπιο ανοιχτού τύπου, είτε σε θερμοκήπιο κλειστού τύπου. Είναι μία υδροπονική ή αεροπονική δραστηριότητα, που σημαίνει ότι δεν απαιτείται το έδαφος, για να τα φυτέψουμε. Η δε καλλιέργεια σε θερμοκήπια κλειστού τύπου σημάνει ότι αυτή μπορεί να γίνει σε γη χαμηλής παραγωγικότητας»

Η διαδικασία εξαγωγής του ανθού ως τελικό προϊόν, ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός προβλέπεται καθώς υπάρχουν χώρες, οι οποίες έχουν προχωρήσει πιο μπροστά από την Ελλάδα στις αδειοδοτήσεις των φαρμακευτικών τους προϊόντων και για αυτό παρέχεται αυτή η δυνατότητα. Σχετικά με την θεσμοθέτηση των 30 γραμμαρίων τελικού προϊόντος, ο κ. Νίκος Παπαθανάσης είπε ότι γίνεται γιατί «θέλουμε να αναπτυχτεί παράλληλα και η μεταποιητική μας βιομηχανία» Σχετικά το θέμα του Εθνικού Οργανισμού Κάνναβης, ο κ. Νίκος Παπαθανάσης ανέφερε πως προσανατολιζόμαστε αυτό να έρθει σε ένα αυτοτελές νομοσχέδιο.

Ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Κέλλας αναλύοντας τα άρθρα του σχεδίου νόμου υπογράμμισε πως πρόκειται για « ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ανάπτυξη της βιομηχανίας κάνναβης στη χώρα μας , από την οποία προσδοκούμε ότι θα υπάρξουν οφέλη για την οικονομία μας μέσω των επενδύσεων, της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και της διοχέτευσης των συγκεκριμένων προϊόντων στην αγορά. Προσφέροντας «νέες επιλογές στους κλάδους της γεωργίας και της μεταποίησης αλλά το κυριότερο, σε όσους επιλέγουν τα τελικά προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, σκευάσματα για να ανακουφιστούν από τις παθήσεις τους και να ανταποκριθούν καλύτερα σε θεραπείες, εφόσον κάτι τέτοιο κρίνεται απαραίτητο από τους θεράποντες ιατρούς».

Ο εισηγητής της μειοψηφίας Αλέξης Χαρίτσης αφού επέκρινε την κυβέρνηση για μια εντυπωσιακή «κυβίστηση» από τις θέσεις που είχε για την φαρμακευτική κάνναβη η ΝΔ το 2018, παρατήρησε πως στο κόμμα της πλειοψηφίας από τις τοποθετήσεις στελεχών της στο δημόσιο διάλογο διαφαίνεται ότι όλοι δεν συμφωνούν με το παρόν νομοσχέδιο και δεν έχουν ξεφύγει από τον συντηρητισμό τους. Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «ατελές» και προανήγγειλε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει μία τροπολογία επί του άρθρου 14, με την οποία θα προτείνεται η αίτηση για την έκδοση άδειας παραγωγής να αφορά και την εγχώρια διάθεση και να περιλαμβάνει και το εκχύλισμα κάνναβης. Η συσκευασία ξηρού ανθού να μην περιορίζεται στα 30 γραμμάρια, ώστε να μην βρεθούν οι δικές μας επιχειρήσεις σε δυσχερή θέση σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες. Και επίσης, να καταργηθεί η διάταξη που επιβάλλει στον παραγωγό την υποχρεωτική κατάθεση αίτησης για προϊόν άλλης μορφής από αυτήν του αποξηραμένου ανθού. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ διαφώνησε στον αποκλεισμό περιοχών που έχουν χαρακτηριστεί ως γη υψηλής παραγωγικότητας

Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης ανέφερε πως η Πολιτεία θα πρέπει συνολικά, ολιστικά να φτιάξει το θεσμικό πλαίσιο παραγωγή, επενδυτική δραστηριότητα, ανάπτυξη, αλλά και όσον αφορά στο θεραπευτικό σκέλος της κάνναβης. Σχετικά με την ποσότητα των 30 γραμμαρίων ανάφερε πως ο πρόεδρος του ΕΟΦ δεν έδωσε μια τεκμηριωμένη απάντηση και ζήτησε η ποσότητα να διαμορφωθεί στα 60 με 90 γραμμάρια. Ζήτησε μεταξύ άλλων να συγχωνευθούν τα στάδια της έγκρισης εγκατάστασης και έγκρισης λειτουργίας. Η λειτουργία των μονάδων να γίνεται υποχρεωτικά από ΑΠΕ ή σε ένα μεγάλο ποσοστό. Διαφώνησε με την διάταξη περί εξαίρεσης της γης υψηλής παραγωγικότητας. Κακώς είπε απαλείφετε την πρόβλεψη για πρόσθετη εσωτερική περίφραξη των χώρων καλλιέργειας . Επέκρινε ότι το νομοσχέδιο παραπέμπει σε εκδόσεις σε μια σειρά από Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν όρους και προϋποθέσεις έκτασης εγκατάστασης και λειτουργίας και επιπλέον δικαιολογητικά.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης ανέφερε πως το κόμμα του καταψηφίζει το νομοσχέδιο γιατί όπως και το αντίστοιχο που έφερε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εντάσσεται στις συνολικότερες προσπάθειες των αστικών κρατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διευκόλυνση της αγοράς της κάνναβης για την στήριξη της καπιταλιστικής οικονομίας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Τόνισε πως πουθενά στο νομοσχέδιο δεν γίνεται λόγος για την παρακολούθηση των αντενδείξεων για την φάρμακο-επαγρύπνηση και στις υπόλοιπες φυσικά αναγκαίες διαδικασίες ελέγχου ποιότητας, όπως ορίζει η κυκλοφορία φαρμακευτικών. Παρατήρησε πως η αδειοδότηση των προϊόντων εξαγωγής θα γίνεται με τις ελάχιστες δυνατές προϋποθέσεις , ενώ εκεί που δίνονται και τα «ρέστα» για να εξυπηρετηθούν οι επιχειρηματίες είναι η πρόβλεψη στο άρθρο 5, όπου η χορήγηση έγκρισης εγκατάστασης γίνεται εντός 30 ημερών το αργότερο, ακόμα και χωρίς αυτοψία των αρμόδιων υπηρεσιών. Η διαδικασία είπε που προωθεί η κυβέρνηση με αυτό το νομοσχέδιο βρίσκεται σε πλήρη διάσταση με τις αρχές της επιστήμης, του ορθολογικού σχεδιασμού των φαρμάκων και της φαρμακοεπαγρύπνησης, φτάνοντας ακόμα και στο σημείο να ανάγει ένα φυτό σε φάρμακο. Επανέλαβε πως η πάγια θέση του ΚΚΕ είναι πως «η φυτική κάνναβη λόγω του μεγάλου αριθμού δραστικών ουσιών που περιέχει για τη συντριπτική πλειοψηφία των οποίων, δεν γνωρίζουμε τις δράσεις, αλληλεπιδράσεις, παρενέργειες που έχει κάθε μία από αυτές, αλλά και οι ποικίλοι συνδυασμοί τους δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί καθαυτή ως φαρμακευτική θεραπευτική ουσία. Αντίθετα, συγκεκριμένες δραστικές ουσίες που απομονώνονται από την κάνναβη ή και μπορούν να συνδεθούν ακόμα και τεχνητά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για φαρμακευτικούς, ιατρικούς, παρηγορητικούς σκοπούς, σε περιπτώσεις όπου τα ήδη υπάρχοντα φάρμακα δεν επαρκούν και πάνω σε αυτό το ζήτημα δεν υπάρχει κανένα φοβικό σύνδρομο, γιατί τα ίδια είπαμε ή τα ίδια μας καταλόγιζε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 στο νομοσχέδιο τότε, τα ίδια, λοιπόν, λέμε και σήμερα. Η θέση του Κ.Κ.Ε. είναι ξεκάθαρη, είναι κρυστάλλινη, άσχετα αν προσπαθούν κάποιοι να τη διαστρεβλώνουν»

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας ανέφερε πως όταν «ακούς πολλά κεράσια κράτα μικρό καλάθι» σχετικά με την επίτευξη των στόχων του νομοσχεδίου ενώ σημείωσε πως υπάρχει ο κίνδυνος η κατάσταση να γίνει ανεξέλεγκτη, μιας και το έδαφος είναι προσοδοφόρο, τόσο στη χώρα λόγω καιρικών κλιματολογικών συνθηκών, αλλά και γενικότερα στη γειτονιά των Βαλκανίων. Έχουμε είπε επιφυλάξεις και καχυποψίες καθώς δεν θέλουμε η χώρα μας να γίνει ένα μεγάλο εργοτάξιο παραγωγής ινδικής κάνναβης. Παράλληλα εξέφρασε τον φόβο ότι μπορεί να σταματήσουν κάποιες άλλες έρευνες που αφορούν τα θεραπευτικά και αρωματικά βότανα που είναι μοναδικά στην Ελλάδα. Τόνισε μεταξύ άλλων ότι στο νομοσχέδιο δεν διευκρινίζεται εάν οι επενδυτές θα είναι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα και εάν θα εμπλέκονται μέσα σε αυτούς και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Ότι δεν καθορίζεται ποιες είναι αυτές οι τρίτες χώρες που θα μπορεί να εξάγονται αυτά τα προϊόντα. Εμείς, είπε, θέλουμε τους ασθενείς να έχουν πρόσβαση και σε άλλες θεραπευτικές μεθόδους .

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Κρίτων Αρσένης ανέφερε πως αυτοί που χρειάζονται τα προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, που είναι οι άρρωστοι τελικά είναι και οι μόνοι που δεν θα τα έχουν. Η κυβέρνηση, είπε, εστιάζει και προβάλλει την οικονομική ευκαιρία για εξαγωγές, όμως , παρατήρησε αυτές οι επενδύσεις δεν μπορεί να θέλουμε να γίνουν σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας ούτε για ένα προϊόν που ξοδεύει πιο πολύ νερό από το βαμβάκι ή απαιτεί τεράστιες ποσότητες ενέργειας. Αυτό απαιτεί ένα πολύ καλό σχεδιασμό που δεν γίνεται με το νομοσχέδιο αυτό. Το ΜέΡΑ 25, είπε ο βουλευτής, είμαστε υπέρ της φαρμακευτικής κάνναβης, όμως, όχι, ανεξέλεγκτα. Όχι, για τα κέρδη πέντε εταιρειών που θα παράγουν ένα προϊόν στην Ελλάδα.

Αποτιμήσεις και προτάσεις από τους φορείς

Tην αποτίμηση ότι το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC)» κινείται σε θετική κατεύθυνση, έκαναν στην πλειοψηφία τους οι εκπρόσωποι φορέων που κλήθηκαν σε ακρόαση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ παράλληλα προχώρησαν και σε σειρά προτάσεων για την περαιτέρω βελτίωσή του.

Ο πρόεδρος του ΕΟΦ, Δημήτρης Φιλίππου, ανέφερε πως η συμμετοχή του οργανισμού στην κατάρτιση του σχεδίου νόμου, αφορούσε τις προδιαγραφές, κυρίως για την πιστοποίηση της παραγωγής των μονάδων σε επίπεδο ουσιών, καθώς και τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα προϊόντα προκειμένου να μπορέσουν να εξαχθούν σαν τελικά προϊόντα. Η εισήγηση του οργανισμού έγινε μετά από μήνες διαβουλεύσεων, Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, διευκρίνισε ότι σήμερα μιλάμε για τη φαρμακευτική κάνναβη και αυτό σημαίνει ότι αναφερόμαστε σε σκευάσματα που θα έχουν έλαιο, αλλά όχι και ψυχοτρόπες ουσίες. Εξήγησε πως μέχρι σήμερα δεν υπάρχει σκεύασμα φαρμακευτικής κάνναβης που να κυκλοφορεί επισήμως και να έχει αδειοδοτηθεί στην Ελλάδα, γιατί δεν έχουν υπάρξει σχετικές αιτήσεις. Αναφορικά με την επιτροπή Κάνναβης, ο πρόεδρος του ΕΟΦ ανέφερε πως εμείς ήμασταν οι πρώτοι που φωνάζαμε ότι δεν θα πρέπει να υπάρξει όπως υπάρχει σε όλες τις χώρες. Σχετικά με την εισήγηση του ΕΟΦ για την ποσότητα των 30 γραμμαρίων τελικού προϊόντος ανά σκεύασμα που προβλέπει το νομοσχέδιο, ανέφερε πως ο καθορισμός αυτός έγινε με βάση τη δοσολογία, όπως αυτή ορίζεται επιστημονικά σε παγκόσμιο επίπεδο, και μάλιστα πως κάναμε μια υπέρβαση και δώσαμε τα 30 γραμμάρια, έναντι των 15 γραμμαρίων τα οποία επιτρέπει η Πορτογαλία.

Ο Εθνικός Συντονιστής για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών, καθ. Χρήστος Κουιμτσίδης, επισήμανε πως η χρήση της κάνναβης για φαρμακευτικούς λόγους, είναι διεθνώς κατοχυρωμένη. Για την προστασία της ελληνικής και της διεθνούς κοινότητας από την παρεκτροπή των προϊόντων κάνναβης προς ψυχαγωγική χρήση, ανέφερε ότι μπορεί να εξασφαλιστεί με ένα αυστηρό πλαίσιο, το οποίο όμως δεν θα σταματάει, ούτε την ερευνητική διαδικασία, αλλά ούτε και την πρόσβαση των ασθενών στη φαρμακευτική κάνναβη.

Ο καθηγητής Βιολογικής Γεωργίας, Δημήτρης Μπιλάλης, ανέφερε πως χαίρεται που σήμερα γίνεται το τρίτο ουσιαστικά βήμα μετά από τον νόμο του 2018. Βήμα-βήμα κερδίζεται η προσπάθεια της κάνναβης, εκτίμησε. Σχετικά με το θέμα της ποσότητας τελικού προϊόντος ανά σκεύασμα, ο καθηγητής είπε ότι η ποσότητα των 30 γραμμαρίων θα πρέπει να ανέλθει στα 60 έως 90 γραμμάρια, ώστε να μπορεί να εξάγεται ολόκληρη η ταξιαρχία του φυτού, χωρίς να χρειάζεται να την τεμαχίσουμε.

Η πρόεδρος του συλλόγου «ΜΑΜΑδες για την ΚΑνναβη» Ζακλίν Πόιτρας, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αυτό κινείται σε σωστή κατεύθυνση. Σημείωσε ότι πέντε χρόνια μετά την πρώτη νομοθέτηση, ο στόχος που είναι η εξυπηρέτηση του ασθενή, δεν έχει επιτευχθεί. Χαρακτήρισε θετικό ότι ο βασικός σκοπός του νομοσχεδίου είναι να μπορεί να γίνει εξαγωγή του ανθού στο εξωτερικό, αλλά είπε πως δεν μπορεί να δεχτεί ότι ο Γερμανός, ο Ισπανός, ή οποιοσδήποτε άλλος πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή του κόσμου όλου, μπορεί να έχει δικαίωμα στην πρόσβαση στον ανθό και να μην την έχει ο Έλληνας ασθενής. Δεν θέλουμε, είπε, τον ανθό για κάπνισμα. Υπάρχουν όμως ασθενείς, που έχουν ανάγκη από την άμεση επίδραση του φαρμάκου και υπάρχουν σήμερα και ειδικοί ατμοποιητές που μπορούν να το προσφέρουν αυτό. Το δεύτερο ζήτημα που επισήμανε, είναι πως μέχρι σήμερα δεν έχει κανένας ασθενής πρόσβαση σε νόμιμο σκεύασμα φαρμακευτικής κάνναβης. Πρότεινε την έκδοση μιας κάρτας και τη δημιουργία μητρώου ασθενών, προκειμένου να μπορεί να εισάγει ο ασθενής ένα σκεύασμα από το εξωτερικό χωρίς τις συνέπειες του νόμου, και χωρίς τον κίνδυνο κατάσχεσής του.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ασθενών υπέρ της χρήσης Φαρμακευτικής Κάνναβης, Κωνσταντίνος Σύρος, τόνισε πως η φαρμακευτική κάνναβη αποδεδειγμένα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως φάρμακο για αρκετές παθήσεις, και θα πρέπει ως χώρα και ως κοινωνία να αλλάξουμε την προκατάληψη ότι η κάνναβη είναι ναρκωτικό. Είναι αναγκαία, είπε, η παροχή του φαρμάκου μας με οποιοδήποτε τρόπο, είτε αυτός είναι με άμεση συνταγογράφηση μέσω ασφαλιστικού ταμείου και παραλαβής από τα φαρμακεία, είτε με το δικαίωμα της αυτοκαλλιέργειας ιδιωτικού χώρου, προτείνοντας ακόμα και τη δυνατότητα δημιουργίας και κοινωνικών λεσχών.

Η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ατόμων με Σκλήρυνση κατά Πλάκας, Βασιλική Μαράκα, ζήτησε όλοι οι πάσχοντες από την ασθένεια να έχουν πρόσβαση σε κάθε θεραπευτικό εγκεκριμένο σκεύασμα και στην κατάλληλη θεραπεία που ενδείκνυται για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της ή την καθυστέρηση της εξέλιξης αυτής της πολυπαραγωγικής ανίατης νόσου. Τάχθηκε υπέρ της πλήρως ελεγχόμενης χρήσης της κάνναβης, και αυτή να γίνεται με χρήση των δίγραμμων συνταγών. Ζήτησε να υπάρχει αρκετή πληροφόρηση των ασθενών για τα οφέλη και τις παρενέργειες της χρήσης, όπως και να υπάρχει στενή παρακολούθηση από θεράποντα γιατρό, καταγραφή και αναφορά της πορείας των ασθενών. Είμαστε, τόνισε, υπέρ της φαρμακευτικής κάνναβης, ελεγχόμενης όμως, με συνταγογάφηση του θεράποντος ιατρού.

Ο σύμβουλος της Hempkanna Consulting, Μιχάλης Θεοδωρόπουλος, αναγνώρισε πως το προτεινόμενο νομοσχέδιο κινείται γενικά σε μια θετική κατεύθυνση και άρει κάποια από τα εμπόδια του παρελθόντος. Απέχει όμως από το να θεωρηθεί άρτιο και ολοκληρωμένο, καθώς χαρακτηρίζεται από ατολμία και αποσπασματικότητα με βάση τη διεθνή εμπειρία, ιδιαίτερα αν συγκριθεί με τους αντίστοιχους νόμους της Πορτογαλίας και της Δανίας, που είναι οι βασικοί μας ανταγωνιστές στην Ευρώπη μέχρι στιγμής. Μας βάζει είπε, πιο ενεργά στο παιχνίδι της παραγωγής, αλλά δεν μας δίνει τα εφόδια για να κατακτήσουμε ικανοποιητικό μερίδιο της αγοράς σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μεταξύ άλλων, κάνοντας σχετικές προτάσεις, επισήμανε πως οι διεθνείς εξελίξεις τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα και έχουν διαμορφώσει ήδη μία αγορά εκατοντάδων δισεκατομμυρίων ευρώ. Αν δεν πράξουμε ορθολογικά και τολμηρά σήμερα, δεν θα αποκτήσουμε ποτέ σημαντικό μερίδιο στη διεθνή αγορά, παρατήρησε.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Φαρμακευτικής Κάνναβης, Αντώνης Μπόλλας, ανέφερε πως η κάνναβη παγκοσμίως έχει διαγραφεί από τον πίνακα 4 των ναρκωτικών ουσιών σε μια σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα ναρκωτικά, και η φαρμακευτική της αξία έχει αναγνωριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Σήμερα, οι περισσότερες δυτικές χώρες κινούνται σε ακόμα πιο ευρύ πλαίσιο, όσον αφορά την παραγωγή, τη διάθεση, την εισαγωγή, αλλά και την εξαγωγή προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης. Η πρόκληση τώρα για τη χώρα μας, είναι να δημιουργηθεί το κατάλληλο περιβάλλον, και πιο συγκεκριμένα, ένα λειτουργικό, σύγχρονο και λειτουργικό ελκυστικό πλαίσιο, που θα επιτρέψει στην οικονομία μας να απορροφήσει επενδυτικά κεφάλαια από το εξωτερικό, και στην Ελλάδα να εξελιχθεί σε μία από τις παραγωγικότερες δυνάμεις της Ε.Ε.. Χαρακτήρισε «πολύ μικρή» την ποσότητα των 30 γραμμαρίων όταν μιλάμε για πρώτη ύλη, καθώς έτσι αυξάνεται υπέρμετρα το κόστος παραγωγής και διάθεσης του προϊόντος, με αποτέλεσμα το προϊόν να μην είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό στην παγκόσμια αγορά.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων, Νίκος Κακαβάς, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αυτό έρχεται στη Βουλή κάτω από την απειλή και το «πιστόλι» κάποιων ανθρώπων, οι οποίοι θέλουν να επενδύσουν. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του νομοσχεδίου, θα πρέπει, όπως επεσήμανε, να προβλέπονται θερμοκήπια εγκεκριμένου τύπου, πολλαπλασιαστικό υλικό με βάση τον ευρωπαϊκό κατάλογο για να μην γίνεται πλιάτσικο, έλεγχος από τις γεωτεχνικές υπηρεσίες, οι οποίες θα πρέπει να έχουν θωρακισθεί θεσμικά και οικονομικά – και το κυριότερο: να έχουμε μια ανάπτυξη για τους πολλούς και όχι για τους λίγους ολιγάρχες. Για τη γη υψηλής παραγωγικότητας, ανέφερε πως αυτή είναι για να ταΐσουμε τον λαό και όχι για να την δίνουμε για φωτοβολταϊκά και να μη δίνουμε την έγκριση για την κάνναβη.

Ο γενικός γραμματέας του ΓΕΩΤΕΕ, Μενέλαος Γαρδιώτης, υπενθύμισε ότι το Επιμελητήριο είχε επισημάνει εξ αρχής, ότι η μη εκμετάλλευση του ανθού της κάνναβης θα ήταν ένα εμπόδιο στο να υπάρξουν και να αναπτυχθούν αυτές οι επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που εκδηλώθηκαν. Το σημερινό νομοσχέδιο, είπε, έρχεται να επιλύσει αυτό το πρόβλημα, ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα. Επισήμανε πως οι κλιματολογικές συνθήκες της χώρας μας είναι ιδανικές για τη συγκεκριμένη καλλιέργεια και πραγματικά μπορούν να προσελκυσθούν ακόμα μεγαλύτερες επενδύσεις. Ζήτησε όμως να προβλεφθεί, ώστε να υπάρχει υπεύθυνος γεωπόνος σε κάθε τέτοια παραγωγή και να θεσμοθετηθεί ένα πλαίσιο για ποικιλίες και υβρίδια. Τάχθηκε επίσης, υπέρ του να θεσμοθετηθεί ένα ποσοστό λειτουργίας μονάδων σε γη υψηλής παραγωγικότητας, ώστε να μπορεί να συμμετέχει και η Βόρεια Ελλάδα. Επίσης, ο έλεγχος της παραγωγής να γίνεται από τις γεωτεχνικές υπηρεσίες καθώς είναι αυτές που επιστημονικά μπορούν πραγματικά να ελέγξουν τη διαδικασία.

Πηγή: TVXS / ΑΠΕ-ΜΠΕ