Σεξισμός και φυλετικές διακρίσεις στη βιομηχανία της κάνναβης

Kι αν η κουλτούρα της κάνναβης είναι «ιστορικά» αυτή της ελευθερίας και του σεβασμού, αυτό δε δείχνει να απασχολεί ιδιαίτερα πολλούς από τους επιχειρηματίες «της νέας εποχής του φυτού».

Η βιομηχανία της κάνναβης τρέχει με ταχύτητες ιλιγγιώδεις και κάθε είδους «επενδυτές» που διψάνε για γρήγορα κέρδη προτιμούν την πεπατημένη: εντυπωσιασμός, αναπαραγωγή των κραταιών προτύπων της αγοράς, φαντεζί διαφημιστικές καταχωρήσεις με ημίγυμνα λάγνα ανορεξικά μοντέλα και εξυπνακίστικα τσιτάτα για κώλους, στοχεύουν να προσελκύσουν τους κάγκουρες χρήστες του φυτού.

[Του Αποστόλη Καπαρουδάκη]

Η Αμερικανοί εκπαιδεύονται στον καλαισθησία, αλλά και στη λαϊκή σοφία. Ποιός θα αναφωνήσει άραγε πρώτος «Να πεθάνει η κατσίκα του γείτονα»;

«Best Buds» και «Nice Grass» είναι τα σλόγκαν της γιγαντοαφίσας με την οποία έχουν γεμίσει αυτές τις μέρες οι δρόμοι του Hollywood. Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Ignite στην οποία ανήκει η διαφήμιση είναι ο Dan Bilzerian. Ένα τέκνο της κοινωνίας του διαδικτυακού θεάματος μιας και το μέγα κατόρθωμά του είναι το ότι έχει 12 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram.

Για να το πετύχει αυτό φωτογραφίζεται με λιοντάρια, υπερμεγέθη όπλα και ημίγυμνα μοντέλα. Με όλα όσα δηλαδή ο στερημένος μέσος ανόητος άνδρας του πλανήτη γη ποθεί διακαώς.

Ο «κύριος τίποτα», κατά κόσμο Dan Bilzerian, προφανώς δεν αντιπροσωπεύει όλη την αμερικανική βιομηχανία του φυτού. Άλλοι κινούνται με μοντέλα πιο πουριτανικά αγωνιζόμενοι να απενοχοποιήσουν το φυτό.

Η καμπάνια της εταιρείας Medmen για παράδειγμα, στην οποία μεταξύ άλλων εμφανίζονται και αστυνομικοί με τη στολή τους να δηλώνουν λάτρεις του φυτού, στοχεύει στην απενοχοποίηση της κάνναβης μέσω πιο παραδοσιακών οδών. Και δείχνει να είναι η άλλη όψη του ίδιου ακριβώς νομίσματος.

Με δυό λόγια, «σε επίπεδο επικοινωνίας» οι αμερικανικές διαφημίσεις του φυτού, αυτές που δημιουργούν παγκοσμίως «τη νέα κουλτούρα της κάνναβης», εάν δεν ακολουθούν το πρότυπο του μοντέρνου κάγκουρα, λατρεύουν εκείνο του παραδοσιακού κάγκουρα, του πουριτανού Αμερικανού.

Η φούντα είναι πράσινη, αλλά οι επιχειρηματίες της λευκοί…

Δεν είναι όμως μόνο το φαίνεσθαι αλλά και το είναι του πράγματος. Το Marijuana Bussiness Daily διεξήγαγε το 2017 έρευνα μεταξύ 389 ιδιοκτητών επιχειρήσεων κάνναβης της Αμερικής. Το 81% από αυτούς υπήρξαν λευκοί, ενώ οι μειονότητες όπως οι Λατίνοι και οι Αφροαμερικανοί έφταναν μετά βίας το 21%.

Γεγονός περίεργο αν σκεφτεί κανείς ότι ένα από τα επιχειρήματα των υπέρμαχων της νομιμοποίησης του φυτού είναι ότι η χρόνια απαγόρευσή του οδήγησε σε χιλιάδες καταδίκες έγχρωμων πολιτών. Ακόμη και σήμερα άλλωστε η συντριπτική πλειοψηφία όσων συλλαμβάνονται και καταδικάζονται για χρήση κάνναβης είναι μαύροι ή λατίνοι, οι λευκού δέρματος Αμερικανοί πολίτες πρακτικά δεν διώκονται.

Ταυτόχρονα, σήμερα, το 81% των ιδιοκτητών επιχειρήσεων κάνναβης στις ΗΠΑ (όπως δείχνει και το παραπάνω γράφημα) είναι λευκοί.

Επίσης, οι γυναίκες ιδιοκτήτες ή υψηλά στελέχη εταιρειών που ανήκουν στη βιομηχανίας της κάνναβης δεν ξεπερνούν το 26%. Ίσως βέβαια και να πρέπει κανείς να χαρεί με το μέγεθος αυτό της συμμετοχής των γυναικών μιας και συνολικά στην Αμερική οι κυρίες στελέχη και ιδιοκτήτες εταιρειών δεν ξεπερνούν κατά μέσο όρο το 20%, όπως δείχνει και το παρακάτω διάγραμμα.

«Η Ευρώπη, δεν υποχρεούται να μιλάει αμερικάνικα»

«Υπάρχουν τρόποι να μιλήσεις για το φυτό σεβόμενος τους ανοικτούς ορίζοντες που γέννησαν την κουλτούρα του, δεν είναι μονόδρομος η αναπαραγωγή προτύπων συντηρητικών και πουριτανικών. Για την ώρα, η διεθνής αγορά, μαστίζεται από την αγωνία όλα να γίνουν γρήγορα. Και η βιασύνη δεν είναι καλός σύμβουλος», μας λένε οι υπεύθυνοι της You May Say I Am A Dreamer, της πρώτης ελληνικής εταιρείας που ειδικεύεται στην επικοινωνία και το μάρκετινγκ της κάνναβης παρέχοντας σχετικές συμβουλές και σε εταιρείες της Ευρώπης.

«Η νέα εποχή της κάνναβης είναι ικανή να φέρει μια αναγέννηση και στη γλώσσα της επικοινωνίας και της διαφήμισης. Οι επιχειρηματίες που θα ακουμπήσουν με σεβασμό επάνω στην ιστορία και την κουλτούρα του φυτού είναι αυτοί που τελικά θα ξεχωρίσουν, και θα ανέβουν στον αφρό. Όσοι αντιμετωπίζουν την κάνναβη ως ένα ακόμη προϊόν, απλά θα επιπλέουν όπως οι φελλοί», μας λένε οι υπεύθυνοι της You May Say, και συμπληρώνουν:

«Η Ευρώπη έχει την ευκαιρία… να μιλήσει ευρωπαϊκά για την κάνναβη. Άλλωστε, όταν και όποτε το έκανε αυτό με προϊόντα που σχετίζονταν άμεσα με την κουλτούρα και τον πολιτισμό κατάφερε τελικά να δημιουργήσει μια γλώσσα πολύ πιο ενδιαφέρουσα από την αμερικανική. Και η κάνναβη, με την ιστορία που τη συνοδεύει, ενδείκνυται για τη δημιουργία μιας τέτοιας νέας γλώσσας».

Κατά τα άλλα, η κάνναβη υπήρξε το συνώνυμο της αντισυμβατικότητας, του αντικομφορμισμού, της ελευθερίας και του ανοικτού πνεύματος, όσο ήταν παράνομη…

Όμως για την ώρα, τουλάχιστον στην Αμερική… legality goes with buds.

 

Διαβάστε επίσης: Ξέχνα τον χασικλή που γνώριζες

 

 

 

 

 

 

.