Στιχουργώντας το Όνειρο, το νέο βιβλίο του Γιώργη Οικονομόπουλου

Για τη διεκδίκηση της ελευθερίας και της δικαιοσύνης το κράτος με αντάμειψε με στράτευση, φυλάκιση και ξυλοδαρμούς την περίοδο της Χούντας και με επτά δίκες μετά τη Μεταπολίτευση για τον αγώνα μου ενάντια στη νάρκωση

Οι μύθοι, οι σκέψεις και οι εσωτερικές αναζητήσεις του ακτιβιστή γιατρού, από την παιδική του ηλικία μέχρι και το 2000, ξεδιπλώνονται μέσα από τις επτά ενότητες ποιημάτων και του ενός θεατρικού έργου, που γράφτηκαν από το 1964 έως το 2000, ενώ μερικές σπάνιες φωτογραφίες και δημοσιεύματα εφημερίδων που αφορούν στην πολιτική και κοινωνική δράση του Γιώργη Οικονομόπουλου, συμπληρώνουν την έκδοση.

Το βιβλίο, 112 σελίδων, κυκλοφορεί σε συλλεκτική έκδοση 120 αντιτύπων σε επιμέλεια και έκδοση της You May Say I Am A Dreamer, της ετικέτας που έχει εκδώσει το βιβλίο Φαρμακευτική Κάνναβη – Οδηγός Χρήσης, ενώ υπογράφει και την έκδοση του περιοδικού Yοu May Say.
Μπορείτε να προμηθευτείτε το βιβλίο από το βιβλιοπωλείο Λεμόνι περνώντας από το Θησείο (Ηρακλειδών 22) ή να το παραγγείλετε διαδικτυακά στο lemoni.gr. Τα μέλη του You May Say Club μπορούν να το προμηθευτούν με έκπτωση.

Με τα λόγια του ίδιου

«Γεννήθηκα το 1947 στην Αθήνα. Μεγάλωσα και διαμόρφωσα προσωπικότητα τις δεκαετίες του 1960,’70,’80, όταν ο παλιός κόσμος φαινόταν να γκρεμίζεται κι ένα κύμα απελευθέρωσης και αναζήτησης κατέκλυζε τις τέχνες, τις επιστήμες του ανθρώπου και τους κοινωνικούς και πολιτικούς πειραματισμούς», λέει ο ίδιος.

«Θεωρώ τον εαυτό μου βαθύτατα ιδεαλιστή, με προσωπικές εμπειρίες από την εφηβεία μου. Οι συνομιλίες με τον Εαυτό, το «πνευματικό» στοιχείο, πρωτοφαίνονται στην ενότητα «Πρώιμα» αλλά διατρέχουν όλες τις ενότητες. Αυτό το «πνευματικό» στοιχείο, συνίσταται από τη μια, στη βίωση μέσα μας της ελευθερίας και της δικαιοσύνης ως πρωταρχικών δυνάμεων και αξιών για τη ζωή, κι απ’ την άλλη, στην αναζήτηση της αρμονίας ή αλλιώς ομορφιάς σε όλες τις σχέσεις.

Αναφέρομαι ως ένας από τους πρωτοπόρους στην αγωνιστική διεκδίκηση αυτών των αξιών – της ελευθερίας και δικαιοσύνης, τόσο πολιτικά, στην περίοδο της Δικτατορίας, όσο και στη συνέχεια κοινωνικά και οικολογικά, για τα ναρκωτικά, την απεξάρτηση και την οικολογία. Για τη διεκδίκηση αυτή, το κράτος με αντάμειψε με στράτευση, φυλάκιση και ξυλοδαρμούς, την περίοδο της Χούντας και με επτά δίκες μετά τη Μεταπολίτευση, για τον αγώνα μου ενάντια στη νάρκωση.

Στην ενότητα «Διότι δεν συνεμορφώθην προς τας υποδείξεις», ξαναζούμε τη δεκαετία 1970, με το πάθος της αντίστασης και το συναίσθημα της καταδίωξης.

Στην ενότητα «Οι Δρόγες», παρουσιάζονται ποιητικά οι αρχές και οι αλήθειες του αγώνα για την ελευθερία επιλογής και το σταμάτημα της καταστολής και της νάρκωσης.

Στην ενότητα «Η φύση γνωρίζει καλύτερα», ξεδιπλώνεται εμβατηριακά το ριζοσπαστικό όραμα μιας οικολογικής κοινωνίας σε αρμονία με τη φύση.

Στο «Αφουγκράζοντας τον Ορφέα», υπάρχουν έμμετρες καταγραφές ενός εσωτερικού διαλόγου, μια ωριμότερη έκφραση των ιδιοτήτων που ζωγραφίζονται στα «Πρώιμα» με κατάληξη τα «Θεολογίζοντα».

Τέλος, η «Φερσε- Φόνη», παρουσιάζει με τη μορφή έμμετρου θεατρικού έργου τη διδαχή της ισορροπίας των αντίθετων δυνάμεων, με την Κάθαρση να ολοκληρώνει τις συλλογές «Στιχουργώντας το όνειρο».

Αναζητώντας την ομορφιά και την αρμονία

«Στους στίχους του αναζητεί την ομορφιά, την αρμονία ύλης και πνεύματος, σώματος και διάνοιας. Η αναζήτηση αυτή είναι φανερή στα νεανικά, αλλά πολύ μεστωμένα ποιήματά του. Χαιρετά την “πλαστικότητα των λόγων της σιωπής Σου”, υπεισέρχεται στην αγωνία ν’ αποκαλύψει το νόημα της ύπαρξης, ριγεί να βρεθεί σε αρχαία νεφελώματα ώστε να δει από εκεί χωρίς εμπόδια, την ανατομία ενός μερμηγκιού», γράφει ανάμεσα σε άλλα ο Γιώργος Σταματόπουλος στο εισαγωγικό σημείωμα του βιβλίου.

Συμπληρώνοντας παρακάτω, καθώς αναφέρεται στην ενότητα «Δρόγες»:
«Παρουσιάζονται – λέει ο ίδιος – ποιητικά οι αρχές και οι αλήθειες του αγώνα για την ελευθερία επιλογής και για τα σταμάτημα της καταστολής και της nάρκωσης. Η επιλογή τετράστιχων με ρίμα, εξυπηρετεί μεν την ανάγκη της αμεσότητας, απομακρύνεται όμως από τη μεγάλη ποίηση. Εισχωρεί εντούτοις στη ρεμπέτικη ποίηση, που είναι καρδιακή και λαϊκή. Διαφαίνεται εδώ η πολιτική του στάση απέναντι στο πρόβλημα των ουσιών, και η προσπάθειά του να παρουσιάσει ανάγλυφα τους πραγματικούς αίτιους για τη διασπορά τους, κυρίως στους νέους».

«Δήθεν πως οι χρήστες φταίνε
και οι έμποροι οι κακοί
κι όχι οι δόλιες οι συνθήκες
κι από πίσω όλοι αυτοί,
που την εξουσία θέλουν στις ψυχές και τα μυαλά….»

Ενώ για την ενότητα «Φερσε – φόνη», που περιλαμβάνει το έμμετρο θεατρικό έργο του Οικονομόπουλου, ο Σταματόπουλος σημειώνει «είναι μια ωδή στον κύκλο του θανάτου και της ζωής, μια κατάδυση του ποιητή στον αρχαιοελληνικό πολιτισμό και στην τραγικότητα του, ένας Ηρακλείτιος απόηχος της αρμονίας των αντιθέτων, ένας θεατρικός λόγος, που ψάχνει την παρουσία της απoυσίας.

Σε μερικές παραγράφους δεν μπορείς να διαχωρίσεις το ποιητικό δαιμόνιο από το δοκιμιακό, άματε και φιλοσοφικό λόγο. Αλλά αυτό δεν είναι η ποίηση; Αλλιώς, προς τα εκεί δεν τείνει η ποίηση;

Ποίηση μία είναι: Η καλή – και ο ποιητής, που προσπαθεί να στιχουργήσει το όνειρο, το γνωρίζει».

Info

Το βιβλίο, 112 σελίδων, κυκλοφορεί σε συλλεκτική έκδοση 120 αντιτύπων σε επιμέλεια και έκδοση της You May Say I Am A Dreamer, της ετικέτας που έχει εκδώσει το βιβλίο Φαρμακευτική Κάνναβη – Οδηγός Χρήσης, ενώ υπογράφει και την έκδοση του περιοδικού Yοu May Say.

Μπορείτε να προμηθευτείτε το βιβλίο από το βιβλιοπωλείο Λεμόνι περνώντας από το Θησείο (Ηρακλειδών 22) ή να το παραγγείλετε διαδικτυακά στο lemoni.gr. Τα μέλη του You May Say Club μπορούν να το προμηθευτούν με έκπτωση.

Φωτογραφία του Γιώργου Νικολαΐδη. Ο Γιώργης Οικονομόπουλος το 1986 σε κινητοποίηση για τα δικαιώματα των στρατευμένων. Η φωτογραφία δεν περιλαμβάνεται στο βιβλίο.